I samband med att jag renoverar köket så blev det mycket ny elinstallation. I samband med detta så ska elektrikern komma nästa vecka och byta elcentralen samt installera jordfelsbrytare.

Idag sitter en full porslinscentral med 24 säkringar som kommer att bytas ut mot en Hager DIN-central i plåt med 3*18 modulplatser. I installationen ska Hagers quickconnect-moduler användas.

• Vad bör jag tänka på för att elcentralen ska bli så bra som möjligt?
  • Hur många jordfelsbrytare bör man ha och hur ska man fördela vad som ligger på dem?
  • Behöver jag tänka på hur det ska utföras eller ska jag ge elektrikern fria händer?

Jag kan förstå att det är svårt att ge generella råd eftersom det är svårt att visa detaljer på hur elinstallationen ser ut idag. När det gäller köket är dock det mesta draget på egna faser i olika trefasgrupper eftersom det var mest praktiskt att utöka befintlig installation på det sättet.

Du bör fundera på hur du vill ha det och diskutera detta med din elektriker. Du är kund och betalar, därmed ska elektrikern göra som du vill inom rimliga gränser så som elsäkerheten osv. Å andra sidan har han/hon betydligt mer erfarenhet och bör kunna komma med väldigt mycket goda råd.

Generellt sett så brukar jag vilja dela upp huset i flera jordfelsbrytare.
en för det primära värmesystemet.
en för utsatta uttag tex motorvärmre
resten av huset delat på två

Tack för svaret.

Jag kollade runt lite här på forumet igår och det du skriver bekräftar lite vad jag kom fram till:

• En jordfelsbrytare för bergvärmepumpen.
  • En jordfelsbrytare för kök inklusive kyl och frys. Även extrafrysen i källaren hamnar här.
  • En jordfelsbrytare till resten av huset inklusive garage och utomhusvägguttag.
Med denna uppdelning antar jag att man minskar risken att en jordfelsbrytare löser ut och gör frysen strömlös när man inte är hemma p.g.a. fukt i ett utomhusuttag t.ex.

Varför bergvärmepumpen ska ha egen jordfelsbrytare vet jag inte men det står uttryckligen en sådan rekommendation i installationsanvisningen för den.

I övrigt tänkte jag plocka in ringledningstrafon på DIN-skena. Är det något jag glömt?

Att bergvärmepumpen skall ha eget handlar ju också om att minska risken för att den stannar pga. något trivialt fel i en annan utrustning.

Inte kul att komma hem från skidresan tille ett hus med frysta radiatorer.

hempularen skrev:
Att bergvärmepumpen skall ha eget handlar ju också om att minska risken för att den stannar pga. något trivialt fel i en annan utrustning.

Inte kul att komma hem från skidresan tille ett hus med frysta radiatorer.
Förstås... ::)

Skall du lägga kyl/frys på jfb kan det vara en god ide med en jfb på varje annars riskerar du all mat om en vitvara fallerar.

Och vad gäller värmepanna är frågan om inte risken för att jfb fallerar och du får en frysskada på rörsystemen i huset är ofantligt mycket större än att pannan skall få ett fel som jfb specifikt hjälper emot. Risken för strömförande höljen på värmepannor är nästintill noll, vad gäller brand står värmepannor ofta i egen brandcell. Och eldar man med ved eller pellets kan det rent av vara riskabelt att bryta strömmen till säkerhetssystemen/cirklulationspumpen. Men skall du ha jfb på pannan, se då till att skaffa en med larmutgång som du kan koppla till en uppringare så att du snabbt kan få igång pannan.

Iom att du sätter en egen till värmepumpen så kan du sätta en 300ma brandskyddande brytare dit. Löser den då är det ett sånt fel att den ska lösa.

Jag vill ju helst inte ha all matförvaring på bara en brytare. så synd att kvadda all mat på en gång.

Fundera gärna lite mer på din resten av huset och ute uttagen. Jag hadde det så och när motorvärmaren löste brytaren så fick man famla i mörker till centralen för att upptäcka att man glömde dra ur bilen, famla tillbaka och dra ur eländet och sen ta sig tillbaka för att få ljus igen. Iom detta dedikerar jag gärna en brytare för ute uttagen om det är möjligt, dela annars huset i två delar så man åtminstånne kan få lite ledljus under tiden

Många bra synpunkter...

Tyvärr ligger kyl och frys på samma fas i samma trefasgrupp så det blir svårt att dela dem på två jordfelsbrytare. Man skulle kunna lägga dem på varsin fas, men jag antar att man inte kan lägga de olika faserna på olika jfb då ligger på samma grupp. Anledningen till att de ligger på samma trefasgrupp är att det inte fanns så många rör från elcentralen till köket och elektrikern tyckte att det var det smartaste sättet att utöka elkapaciteten i köket. Totalt sett var det nog bästa alternativet också. Jag skulle förstås kunna lägga extrafrysen på den andra jordfelsbrytaren, men jag bedömer risken som större att den löser ut då jag tänkt lägga bl.a. uteuttag och garage på den.

När det gäller ledljus så har jag försökt att tänka på det och det ska nog gå bra med nuvarande planering. Jag har dessutom sedan tidigare en laddbar ficklampa monterad vid elcentralen och den börjar lysa vid strömavbrott då laddaren blir strömlös.

Principiellt sett så behöver jag väl ingen jordfelsbrytare på värmepumpen eftersom det inte är någon nyinstallation, eller? En 300mA är väl iofs okej att stoppa dit som brandskydd.

Jordfelsbrytare med larmutgång och uppringare verkar lite ambitiöst. Är det vanligt att jordfelsbrytarna löser ut? Jag hoppas att jag genom att välja ett, vad jag tror, bra fabrikat (Hager) minskar risken för "felutlösning" av jordfelsbrytarna. När jordfelsbrytarna löser ut, är det ofta p.g.a. riktiga fel eller "falska" fel, typ nätstörningar?

Mina har bara löst på skarpa fel. Nu senast en kopp vatten i ett grenuttag.

Ett tips till är att du hänger några få elelement på en annan jfb än den du har värmepumpen på. Sätt dessa element på låg temp tex 15 grader. Så länge värmepumpen jobbar så jobbar inte elementen. Skulle värmepumpen trilla av pin av nått skäl så har du stödvärme som räddar det vattenburna från frost

Elektrikern jobbar med centralen idag och det verkar löpa på.

Jag läste i något inlägg här på forumet att jag ska förvänta mig att få någon sorts mätprotokoll efter att installationen är slutförd. Vad är det för protokoll? Finns det någon referens eller länk jag kan titta på?

återkom gärna när det är klart med vad det hela gick på! :)

swecul skrev:
återkom gärna när det är klart med vad det hela gick på! :)
Jag vågar knappt fundera på det....

Hursomhelst så hade vi en diskussion innan där jag kollade av vad elektrikern tänkte ta betalt för ingående material. Det visade sig att "listpriserna" som han hade var mer än dubbelt så höga som om jag köpte från t.ex. www.elbutik.se. Det resulterade i att jag köpte allt material till köket själv (förutom kabel), och nu när han byter centralen så har vi förhandlat om ett annat "listpris" som bara ligger något över webpriset. Det kan jag acceptera eftersom det förhoppningsvis minskar strulet om han står för delarna vid centralbytet.

Just nu är jag mest intresserad av vad jag ska kräva för test- och mätprotokoll på installationen.

Byter elektrikern bara centralen så tror jag inte att du ska räkna med att få nåt protokoll...

Det som isåfall är intressant är ett Jordfelsbrytartest med ett "Installationstestinstrument".

Kinslayer skrev:
Byter elektrikern bara centralen så tror jag inte att du ska räkna med att få nåt protokoll...

Det som isåfall är intressant är ett Jordfelsbrytartest med ett "Installationstestinstrument".
Elektrikern drog all el till köket för ett par veckor sedan och idag har han bytt centralen. Jag fick inget testprotokoll idag, men jag har inte heller pratat med honom efter att han blev färdig.

Jag tittade på elsäkerhetsverkets hemsida och letade runt bland föreskrifterna, men jag kunde inte hitta något som föreskrev att ett protokoll måste utfärdas vid nyinstallation. Däremot läste jag i en annan tråd att så är fallet fr.o.m. 1 juli i år då nya regler trädde i kraft. Vad gäller?

Tycker du skall fundera på att ha belysningen vid elcentralen på en egen säkring, och ha en egen jordfelsbrytare (eller lämnas utan).

För även om det är uppdelat på flera så kan man ge sig attan på att det är den jordfelsbrytaren som även matar lyset vid själv centralen som bryter... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.