Elinstallatören skrev:
Kontrollerna är mer eller mindre omfattande beroende på typ av arbete och det är elfirman som ska veta vad som ska göras och vet de inte det så är det behörighetsinnehavaren som ligger risigt till när Elsäkerhetsverket knackar på dörren för inspektion.
Kollade upp detta ordentligt.

Elsäkerhetsverket har väldigt lite resurser och gör mycket få kontroller, cirka 100 stickprov om året.

Det finns ingen regel som säger att kund skall ha protokoll - elfirmorna har alltså ingen skyldighet att tillhandahålla protokoll - men ett protokoll är icke desto mindre en kvalitetssäkring och en service till kunden. I praktiken innebär detta att vissa elfirmor har som praxis att alltid dela ut protokoll, andra gör det mot extra avgift, och den sista kategorin struntar i det helt och hållet.

Jag vet då vilken firma jag väljer.  ;)

Som konsument gäller det att se till att "protokoll till kund" skall ingå i offerten och dra öronen åt sig om elektrikern verkar tveksam till detta.

Här är för övrigt en rätt intressant relaterad artikel
http://www.elektrikern-sef.com/arkiv02/arkiv 302/bevin3.pdf

Tomtebo skrev:
Som konsument gäller det att se till att "protokoll till kund" skall ingå i offerten och dra öronen åt sig om elektrikern verkar tveksam till detta.
Hade jag vetat hade jag kravställt... :-(
Jag har i princip specat varenda kabel och kopplingsväg efter att elektrikern var här första gången och vi hade en muntlig diskussion om vad som var möjligt. Några punkter gick inte att genomföra, och då uppdaterade vi specen. Elcentralens utformning har jag också specat i sin helhet och alla ingående detaljer i installationen har jag valt. Jag är dock medveten om att jag slarvat med att kontakta flera olika elfirmor och be om offert. Det blev helt enkelt första bästa eftersom jag fick ett gott intryck från början.

Tomtebo skrev:
Här är för övrigt en rätt intressant relaterad artikel
[länk]
Mycket intressant artikel även om det till viss del är reklam för en produkt som vinklas till en artikel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.