El
elmont: Koppla i apparatdosan, kopplings dosor använder man sällan i moderna installationer
fredrikn: Ok, jag kollade hur vad ugnen har för maxeffekt och den ligger på 11,1 kW. Men då ska jag både göra pizza, gratinera och köra varmluft samtidig. Vanlig under/övervärme konsumerar 3000 kW. Två faser á 16A/230V ger mig 7,36 kW, dvs 4,36 kW över till att koka potatis mm. Hällen har en maxeffekt på 7,36 kW. 3 st 16/230 faser ger 11,04 kW, att jämföra med maxeffekt för häll+ugn som
elmont: Sätt uttagen i överskåpet utanpåliggande i gavelstycket länst bak och inte i bakstycket, bakom är oftast inte bra det brukar inte få plats och man vill helst göra kylen/frysen spänningslös innan man tar ut dom eller om man ska byta eller serva tex termostaten. Spottarna ska paralellkopplas på småspottar sitter det ofta en kabel ansluten till armaturen och den brukar vara så lång att
AndreasK: [citat] Gjutskarv som ovan fungerar super i mark då allt blir inkapslat i en homogen massa. Men som Linjemontoren skriver, lägg ner en ny kabel och skarva i dosa ovan jord.
hajof70: Tackar! Därmed känns frågan slutgiltigt besvarad :D Tack allihopa!!
el_richard: [citat] Nja, inte riktigt, jah hänvisar till elsäkerhetsverket: http://www.elsakerhetsverket.se/download/18.fc40aefe938efb7180003086/1999_5.pdf sida 150 och framåt. zon 2 inte 125 grader ....... d.v.s inte golvet... Så du får leta vidare efter gnistor... :-)
elmont: Kabel löst i vägg ska gå rakt och närmaste vägen mellan dosor i dosorna ska man ha en speciell dragavlastningså att kabeln inte kan dras ut ur dosan den ska gå attbyta genom att man knyterpå en ny i den gammla och drar. Mitt råd är lägg in rör eller el-slang och dra in kabeln i med 20 slang går det fort och lätt, men gör inte för tvära böjar och fäst slangen på 50-60 cm
robban44: En tidigare tråd som belyst just detta. http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=20534
MickeM: SvenskStandard säger att det skall fínnas ett tele och ett Tv jack i alla boningsrum. Antalet uttag får man genom att summera längden (m) på rummets väggar inkl. öppningar och dividera med fyra. Det bästa är väl att få se elritnigarna. :)
el_richard: [citat] Japp, Telia suger hästballe, telia är världens mest misslyckade företag då det gäller att ta hand om privat personer, det ända som hjälper när man är i kontakt med dom är att: * Ta namn på den du pratar med, samt fråga på vilken ort personen jobbar. * Nästa gång du pratar med dom så vill du kontakta samma person du pratade med första gången. * När det inte hjälper,
MMR: haha, nu är det för varmt här, dags att lägga ner!!! :D
tompa__82: ta kontakt med NEA Gruppen www.nea.se och kolla om dom har nåt ställe i närheten av dig, dom säljer både till företag och privatpersoner
elmont: jag har inte en enda i mitt hus trots att jag har alla förutsättningar det är ju det där med tycke och smak. Ja, jag menar kopplat och klart inkl. allt.
elmont: Köp sånna här så sitter uttagen fast och om det blir trångt i dosan ta bort klorna E1426100 DOSCLIPS A 268 Den är bra i gammla dosor
skane67: Vi har byggt Trivselhus och Jasab är också deras förstaval, vi valde bort Jasab dels på priset men också pga attityd. Känns som om de lägger sig lågt med grundinstallationen men drar på rejält för tilläggen, dessutom kändes de nonchalanta och oflexibla. Ett exempel var när de skulle sätta små handdukstorkar i badrummen och de konstaterade att det skulle bli trångt efter det att
wilca428: Det var precis vad jag ville höra! Tack så mycket för svaren.
magic_gbg: kanske är dålig kontakt på inkommande kablar till fläkten. det är min gissning du får troligen spännings fall där
DeBe: [citat] Ett tips från mig. Om du tar in offerter från firmor så räkna med 1-2 dagars extra arbete samt en del material. Om huset är från 60-talet och elinstallationen inte är nyare än så, så är risken stor för att JFB kommer att lösa. Det brukar bli ganska mycket läckströmmar i en gammal fastighet. Många gånger slutar det med att dra om fk i huset. Skulle det nu inte behövas så
eskil23: [citat] Funkar gör det väl, men varför inte använda kabelrör när det nu finns sådana? Det är ju en klar fördel att det synns på röret att det är elkabel i och inte skitvatten.
norrbottenstorpet: [citat] Vilken typ av förläggning talar vi om? Eller menar du kanske en förlängningssladd?
hempularen: [citat] Nu blir jag lite fundersam, menar du att de färgerna kan förväxlas med skyddsjord? Har inte tänkt på den aspekten. Personligen skulle jag aldrig ens överväga att använda röd, halva huset har röd jord. När jag drog trådar i vårt kök så valde jag orange när jag behövde en extra färg, typ bryttråden till trappkoppling, för att variera mot mellantrådarna. Använde även
elmont: oftast ansluter man ansluter man, åtminstonde i nyproduktion, tvättmaskiner med stick propp i ett vanligt vägguttag, så där är svaret ett klart nej. Ansluter man i en kopplingsdosa är svaret det beror på dosan, men att man anluter i kopplingsdosor är ovanligt och anser man att det föreligger ett behov kan man tex. använda en E1459840. Däremot brukar man i bland ansluta i
el-vis: Valet av karaktäristik är väl grundat på kabeldimensionering och längder från trafo/central snarare än på om du har lågenergilampor istället för spotlights?? ;) Håller alla förutsättningar för att köra med C, så vassegod!! Men där de inte behövs, förstår jag inte heller varför du föredrar dem framför B ? Du måste väl ändå i första hand eftersträva att ditt val
fredwel: [citat] Off-topic-varning, en varning om attt man lämnar det ämne som tråde egentligen handlar om. /Fredrik Och nu är vi riktigt off-topic! ;)
elmont: Man får uppgifter från nätägaren och i mitt fall knappar in dom i ett dataprogram och får fram uppgiferna om vilken typ av säkring man kan använa vid olika kabellängder. Varje elinstallatör bör i företaget ha kunskapen om hur man räknar fram värden. Men använder man smältsäkringar eller normsäkringar B brukar det aldrig vara nått problem och skulle det vara det kan man ev. lösa
elmont: Det är inga större problem att skarva gammla kablar men är den inte för grov blir det nog både bättre och billigare att lägga en ny. Men prata med nätägaren är den före mätarskåpet är det ju deras kabel och den får man inte röra utan att dom är informerad och dom brukar inte gilla att någon utomstående rör deras grejer.