vi bygger ut vårt hus och har en elcentral som sitter inbyggd i vägg. Nu ska vi dra elen till den nya delen och jag tror att det kommer bli trångt och svårt för elektrikern att komma åt att få in de nya rören till den befintliga centralen. Vi har alltså 2 alternativ:

1. riva upp väggen som befintlig central sitter i och krångla i nya rör osv.

2. sätta en ny elcentral på ett bättre ställe och dra elen till den nya delen därifrån.

Får man ha två centraler? Nackdelar eller andra synpunkter?

Jag tror att alt 2 skulle spara oss en väldig massa tid jämfört med alt 1 även om det ju materiellt lär bli billigare

Att sätta upp en ny central är helt OK så är det lättare ska ni naturligtvis göra det, men prata med elektrikern först han har säkert lite ideer om hur man lämpligast och lättast löser det.

Lägg in en ny central sk undercentral. och dra fram en matning till den från den gammla centralen.

Den gammal centralen skulle nog ändå antagligen behöva bytas om ni tänkt använda den ,om ni inte råkar ha många lediga säkrings platser.

tack för snabbt svar.

det finns 10 lediga säkringsplaster för automatsäkring och ytterliggare 7 st kommer försvinna när vi tar bort el-element till förmån för vatten element. Så totalt 17 st platser alltså. Det som ska dras nytt är ca 15 lamputtag och 15 dubbla 240 uttag samt några utelampor och ute-uttag. Och sen ska en värmepump ha matning också. Jag tror väl iofs utan att ha räknat efter att det skulle räcka med 17 platser men som jag skrev tidigare tror jag det blir jädrigt bökigt att riva den väggen och klämma in 15 rör till i den väggen.

Får bli en ny central i källaren.

//F

Själv är jag nog en av de få förespråkarna av flera centraler för det gör det möjligt att dela upp saker på ett bra sätt. Men man gör inte så normalt mer än på industrier. Av någon outgrundlig anledning så ses det som bättre att man drar FK mellan våningsplan på de mest konstiga sätt *mutter*

Å andra sidan så jublade en elektriker när han driftsatte en bekants hus där det blev en huvudcentral i källaren, en på bv och en på ovanvåningen. Det är liksom rätt klart vad som är vad med en sån lösning och kabeldragningen blir överskådlig.

Sen så låg säkringarna fördelade på två per rum där, en på belysning och en på uttag. Vem vill se ljuset slockna för att man dammsuger?

Nåja, det är en lösning som jag uppskattar och som definitivt är godkänd enligt alla normer. Sen är det praktiskt med om man vill utöka eller slippa springa ner i genom huset i kolmörker men jag vet att alla inte håller med här *suck*

/Kent

Då ska jag glädja dig med att du åtminstånne har en vän i viken.
Jag driver samma linje. Man ska inte ha ljus och uttag på samma säkring och strukturerad kabeldragning är snyggt och smart. Dessutom flexiblet när man vill bygga om i framtiden. En värdehöjare som de flesta bommar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.