3 632 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Varvtalsreglering av dränkpump
Hur minskar man strömförbrukningen på min dränk pump i trädgårdsdammen (900 w ) . Den måste gå kontinuerligt men inte med fullt flöde. Kan man varvtalsreglera pumpen med en regulator från Cleas Olsson med strömområde 0,1-1 amp och på så sätt minska förbrukningen .[ca650kr/mån)/

Gör du det kommer troligen motorn att brinna upp.
Växelströmsmotorer (om det nu är en sådan!!) kan man inte reglera genom att ändra spänningen, utan det enklaste är att ändra frekvensen.
Om det däremot är en likströmsmotor kan du reglera den genom att ändra spänningen, men då beror det på vad du har för spänningssggregat.
Tror inte det finns många (kanske inga!) sp-agg där man kan reglera utspänningen genom att ändra på primärsidan.
Enklare är isåfall att reglera likspänningen direkt.
Växelströmsmotorer (om det nu är en sådan!!) kan man inte reglera genom att ändra spänningen, utan det enklaste är att ändra frekvensen.
Om det däremot är en likströmsmotor kan du reglera den genom att ändra spänningen, men då beror det på vad du har för spänningssggregat.
Tror inte det finns många (kanske inga!) sp-agg där man kan reglera utspänningen genom att ändra på primärsidan.
Enklare är isåfall att reglera likspänningen direkt.
Och en regulator som ger 1 amper kommer även den att brinna om du kopplar på en 900watts motor.
Jag tror att det blir betydligt billigare att köpa en mindre pump än att köpa en frekvensstyrning, jag kan tänka mig att det finns någon enstaka "dimmer" som klarar 900watts motor men den kostar säkert några tusenlappar
Jag tror att det blir betydligt billigare att köpa en mindre pump än att köpa en frekvensstyrning, jag kan tänka mig att det finns någon enstaka "dimmer" som klarar 900watts motor men den kostar säkert några tusenlappar
Skulle väl själv satsat på ny pump men det du behöver om du prompt ska behålla den pump du har är en frekvensomformare. Rätt dyrbara grejer även om den du behöver är liten. Sen är det inte säkert att din pumpmotor gillar att gå speciellt mkt på nåt annat än 50Hz, dvs den kan åldras kraftigt i förtid och så åker du iaf på att köpa ny pump...
Klicka här för att svara