Fick precis räkningen från elektrikern som gjort lite jobb hemma hos mig.

Jag har inget att klaga på när det gäller utfört arbete eller kostnad för arbete men materialet kostar en smärre förmögenhet.

Bland annat vill hon ha 200kr/m för EKKJ 4x6-6 som man kan köpa för 40kr/m på nätet.
Automatsäkringar och annat är i storleksordning dubbelt så dyrt som jag som privat person kan handla det hos de dyrare byggbutikerna.

Är det verkligen rimligt?

Visst, jag är ju medveten om att det blir dyrare normal när man räkningen kommer men att betala 5ggr så mycket för en ganska dyr kabel kan ju inte vara acceptabelt.

Är jag bara naiv eller har man blivit duktigt lurad?

-J

Detta har varit uppe ett antal gånger och tyvär är det så i branchen (även i andra hanverks brancher) att man får jobb på låga timmkostnader och sedan tar tbx det man förlorar där på att ta ut överpriser på materialet. Att tänka på är ju att han säkert inte betalar mer än 20 kr metern med sina rabater.

EKKJ:n reagerar jag häftigt på. Betalde 18 kr + 15% + moms = 26kr/m för 3X10+10 från "min" elfirma så dit pris var lite häftigt i mina öron

Tilläggas ska väl att jag står på väldigt god fot med den elfirman sen tidigare

Nu vet inte jag ifall du har köpt tjänsten/materialet som företag eller som privatperson men vi förutsätter att det är det senare..

I så fall finns regler i Konsumentjänstlagen (om jag inte missminner mig) som säger att om inget överenskommits om pris har hantverkaren/säljaren rätt till skälig ersättning.. Detta gäller såväl arbete som material.

Av de övriga svaren i tråden att döma är 200kr/m för EKKJ definitivt inte skäligt, och i så fall bör du bestrida den del av räkningen som är oskälig.. Detta förutsätter att ni inte avtalat om visst pris på materialet. I så fall gäller detta avtal - oskäligt eller ej.

Nu var det visserligen ett par år sedan jag läste min jur.kand. men jag har svårt att tro att nämnd princip (om skäligheten) skall ha försämrats - snarare tvärtom.

jo, jag ska ringa till dem imorgon... Blir bara så irriterad... Dessutom är det så att det är en lokal firma här på landet som hade kunnat få hur mycket jobb som helst i och med att all el ska bytas i mitt hus... Nu blir det nog inget med det...

Nåja, de ska få en chans att ställa det här till rätta.

Hos MALMBERGS elgrosisternas rinkabyrör kostar 4x6+6 28:-/m, dom har inga rabattbrev utan samma pris till alla och jag är rätt säker på att priset ligger där någonstans i dag.

Med elektriker lönar det sig att ringa och diskutera fakturan. (inte klaga)
I fall jag vart med om handlar det om misstag eller att man helt enkelt tagit ut för mycket. Eller kört med fel timmtaxa osv.
Som andra skrivit i andra trådar så är timmkostnaden högre om du köper materialet själv...

elmont skrev:
Hos MALMBERGS elgrosisternas rinkabyrör kostar 4x6+6 28:-/m, dom har inga rabattbrev utan samma pris till alla och jag är rätt säker på att priset ligger där någonstans i dag.
Låter ganska rimligt. Elbutik.se säljer EKKJ 4x6+6 mm2 för 39,80/m dvs 40% påslag ut till privatkund. Du har fått pris på över 600% påslag.

kanske en nolla för mycket :-/

Kopparpriserna har skjutit i höjden denna våren o grossisterna har höjt priserna på kabel flera ggr denna vår.

Om Malmbergs säljer för vad ni sa, 28kr/m, så hamstra, lär komma en prishöjning när som helst därifrån. Detsamma lär gälla elbutik.se.

Skulle säga att normalpris för en el-firma hos grossisterna idag ligger runt 35-45kr/m +moms för ekkj 4g6+6 från t.ex. nexans

200kr/m var mkt, men glöm det där med konsumentverk o ocker.

(Han hade väl inte kabeln i bakfickan? han har lagt tid på att konstatera vilken kabel som behövs, beställa den, hämta den.)
Elektriker tar igen sin billiga timpeng på materialet, det kan man tycka vad man vill om men så är det (ofta).

Rogerio skrev:
200kr/m var mkt, men glöm det där med konsumentverk o ocker.
Han kan väl för faan inte acceptera att få betala sådana hutlösa priser för kabeln.. Ni som tycker det gör jag gärna jobb åt. Om vi då inte avtalar speciellt innan om allt material kan jag ju ta ut 50kr/lpm för 45x95-regel.
Tycker du då också att man skall betala och se glad ut. ??? Eller gäller det bara när det är elektriker som tar ut idiotpriser..?

Jag repeterar. Har man inte avtalat om priset på en vara/tjänst är det INTE så att hantverkaren/säljaren själv får bestämma hur mycket det skall betalas, utan denne har rätt till SKÄLIG ersättning. Om köparen bestrider priset är det säljarens sak att driva saken vidare för att få in det pris han begärt. Tror du att trådens aktuella elektriker går till domstol och kräver 200kr/lpm för EKKJ.?? Knappast va..

Stå på dig Saxpy - det är mitt råd.

• Gilla
Solvide
  • Laddar…

Nåja, i det här fallet har jag iallafall inte jämfört "budget" mot märkes varor. Jag bevivlar inte att det finns skillnader men som sagt jag har jämfört samma fabrikat.

Dock roade jag mig idag att gå igenom hela räkningen och jämföra med elbutik.se.

Min elektriker har använt bra grejer, Hager, rakt igenom. Samma saker som säljs på elbutik.se och han tar tagit i snitt, 3ggr så mycket betalt för de materialet mot vad det kostar på elbutik.se. Totalt 2200kr mot 7500kr på totala summan. På det kommer så klart arbetet också, vilket jag inte har något emot att betala.

Procentuellt värst var inte oväntat kabelclipsen som kostar under en krona i inköp för mig men som elektrikern vill ha 18kr styck för. Jaja, imponerande.

Fick nu inte tag på honom idag så jag får prova på måndag igen.

Usch, så lurad jag känner mig... :-(

• Ledsen
Solvide
  • Laddar…
Jag vill bara tala om att den "HAGER" eller "legrand" man kan köpa på tex CLASSE inte med automatik är den samma som elektrikern kommer med det finns OLIKA som ser nästan identiska ut. Det kan vara utgående modeller eller en modell med lite andra egenskaper.
Med detta vill jag bara klargöra att DET FINNS OLIKA KVALITER även hos dom stora och det är INGET försvar för tokiga priser.

Saxpy skrev:
Procentuellt värst var inte oväntat kabelclipsen som kostar under en krona i inköp för mig men som elektrikern vill ha 18kr styck för. Jaja, imponerande.
Den elektrikern verkar ju inte riktigt ha alla hästar hemma om man säger så...

Man får väl förutsätta att om det är samma märke med samma typbeteckning att det är samma grejer i princip.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.