klippa jorde tänker jag givetvis inte göra.....

Granit999 skrev:
Ge något exempel.

Här hugger man, vill jag lova, men det visste jag ju förut! ;)
Nåväl, ett exempel:

Gamla änkan Edgren börjar bli frusen på gamla dar, även om man nu inte ska tala om damers ålder så blir hon ju iallafall 78 nästa gång, så hon ringer den elfirma som hon alltid anlitat för att få ett extraelement uppsatt i sovrummet.
Huset är gammalt och elinstallationen är från början på 60-talet så någon jord finns inte, det är dessutom kuloinstallation. Installatören väljer ett extraisolerat element på 500 W, detta kan läggas på en befintlig bel/uttagsgrupp. Installationen sker med 1,5 meter kulo till ett befintligt vägguttag.
Hur många här skulle behålla jordtråden, i elementet kommer den aldrig att behövas och i uttaget finns ingenstans att göra av den.
Jag skulle då klippa, alt använda tvåledarkulo...

Jag undrar vilka uttag du använder där det inte är plats över till en tråd

elmont!
fotografen menar nog att det inte finns någon X-plats att sätta jordtåten på och därmed ligger den lös i uttaget......

elmont skrev:
Jag undrar vilka uttag du använder där det inte är plats över till en tråd
Det som suttit där sen -62, senvåren...

pellefant skrev:
elmont!
fotografen menar nog att det inte finns någon X-plats att sätta jordtåten på och därmed ligger den lös i uttaget......
Yes, plus då att vad ska den vá té i det här fallet? Kommer aldrig att användas...

Hur lång skall en vägg vara för att den skall räknas avgränsa rummet :-/
Med trenden att öppna planlösningar vid ombyggnad blir ju ofta kök-hall-vardagsrum som ett enda stort rum.
Skall det vara jordat över allt då ?
Göran

oehlin skrev:
Hur lång skall en vägg vara för att den skall räknas avgränsa rummet :-/
Med trenden att  öppna planlösningar vid ombyggnad blir ju ofta kök-hall-vardagsrum som ett enda stort rum.
Skall det vara jordat över allt då ?
Göran
Jag skulle jorda överallt.
Grundregeln är att du inte skall stoppa i en apparat som kräver jord i ett ojordat uttag. Om den blir spänningssatt så skall du inte kunna nå med någon del av din kropp någon annan del i huset som är jordat.
Det står till och med i starkströmguiden att el-elment inte skall jordas i rum där det bara är ojordade uttag.

Granit999 skrev:
Vad jag förstår så skall det inte dras dolt.
Jag läste i föreskrifterna att manteln i EKRK skall jordas om den kommer från ett utrymme där det finns jord. (Ett annat rum)
jarlhov skrev:
Kabeln kommer att ligga i kabelkanal och bakom en vägg, så den kommer inte vara synlig
Nog ska den förläggas dolt alltid! EKK är att föredra.
Hurvida jorden ska klippas eller inte... Jag hade skruvat på en ubåt i vadera ände och hoppats på at det inte är en hemmapulare som förutsätter att den är inkopplad som är och pular i dosan nästa gång. Att mäta är A & O!

För övrigt så vill jag minnas att trådskaparen skrev att dosan låg precis intill centralen så jordning av hela rummet bör ju inte ta många minuter i anspråk.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.