Hej!
min elektriker har dragit fram och anslutit till trafo (en Osram Halotronic HTM 105W), däremot tyckte han (stressig snubbe) att jag gott själv kunde ansluta själva 12Vspottarna (7 st 10W)... Och nu har tiden gott, spottarna sitter korrekt monterade under väggskåpen men med anslutningssladdarna hängande som spaghetti... dags att göra ngt.

Så, hur gör man? Det finns ju bara två anslutningspunkter på trafo:n... Kopplar man parallellt eller serie? vilken kabeltyp, räcker FK? Måste man använde de där små plastkontakterna eller kan man tvinna och sätta krympslang? Vad bör jag mer tänka på? .....Som ni märker av frågorna lite av en novis, men just därför tacksam för all ev. hjälp...

S
Taskig elektriker du fått tag i! ;)

Det är en elektronisk transformator du har och jag förstår att du bara har 1 st!? Jag tycker att du ska tjata lite på honom att komma tillbaka och hjälpa dig för du får bara ha max 2 meters kabellängd mellan respektive spot och trafon. Jag vet inte hur långt avstånd du har så mer vill jag inte hjälpa dig med. Det händer att jag fuskar och skarvar i en liten bit om det behövs men det är ingen uppmaning, dock. Tvinna ihop trådarna avråder jag ifrån på grund av brandrisken.

Lycka till!

Jo du, taskig elektriker som sagt.
Men det är nog ingen fara med längden, dom sitter ganska tätt, den längst från trafo:n är det 196 cm till (!).  
Så ingen tvinning, men hur gör man då med alla dessa små plastkontakter och det faktum att man bara har två anslutningspinkter på trafo:n?

S
Kör ihop dom i en vanlig sockerbit eller annan skruvskarv. Sen kör du två korta trådar in i trafon.

-verkligen tacksam för dina snabba svar, sawsaw!
Men jag e lite trög, hur kopplar jag? var och en av spottarna har ju typ 15 cm sladdlängd högst, blir det en sockerbit per spot och sen?
-seriekopplar jag alla sockerbitar med en slinga FK-kabel in till traf:on?
-Eller parallellkopplar jag alla från respektive sockerbit med FK-kabel in till traf:on?

sorry för smileys....halka på tangenterna..

S
15 cm? Brukar ju levereras med 2 meter kabel. Nu vet inte jag var du placerar din trafo men säg så här:

Du kan i princip göra vilket som. Du kan dra kabel från varje spot till trafon och du kan dra ut en slinga med 2 FK och parallellkoppla alla spottar på det viset om du vill det men då är ju maxlängden på slingan 2 meter.

Elektroniska trafos ger väldigt högfrekvent utspänning och med längre kabel än 2 meter så fungerar det som en antenn som kan ge upphov till störningar.

En av frågorna var parallell eller seriekoppling.

Elprylar skall i prncip alltid paralellkopplas. men det finns ockspå en del begreppsförvirring om vad som menas med seriekoppling. Seriekoppling (som man alltså inte skall använda sig av) innbär att man låter strömmen först gå in i en lampa, utgående går vidare till nästa osv. Som en julgransbelysning (som är ett av få undantag, julgransbelysningar är oftast seriekopplade).

I det här fallet har du i princip 2 möjligheter som är likvärdiga elektriskt. Antingen drar du tråd från resp. lampa till transformatorn, kopplar ihopa alltihop där och låter en tråd från resp. hopkopplingar gå in i transformatorn, eller så drar du ut en matningskabel och kopplar ihop vid varje spot. I och med att du bara har 10w lampor så borde båda metoderna fungera. Annars när det är starkare lampor brukar man köra med de separata ledningarna ut till varje lampa.

Som ihopkoppling kan du använda antingen någon form av skruvkoppling typ sockerbit, eller toppklämmor som tvinnar ihop trådarna. Detta är dock en helt annan sak än att tvinna mellan fingrarna och bara isolera som du föreslog, det skall du absolut inte göra, då kan det bli varmt och i värsta fall börja brinna. Om du använder toppklämmor så skall det tvinnas så hårt man orkar, man provar sedan att dra ut varje tråd. Det skall vara omöjligt även om du drar för fullt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.