4 753 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
Risk för stöt vid byglad nolla-jord
Om nollan och jorden i din central är sammankopplade så ska de vara det. Noll och jord har, om allt är som det ska, samma potential men "returströmmen" går inte genom jord ute i dina kablar för det så länge du inte kopplar ihop noll och skyddsjord ute vid förbrukarna (det får man inte göra). Av samma anledning får du heller ingen stöt om du petar på nollan.
jag förstår bara inte skillnaden om den är byglad i centralen eller ute vid förbrukare det borde ju vara samma sak...
Hade iaf en gammal bekant hemma som är pensionerad elektriker och han vill använda nolla från jord/noll plinten i säkringsskåpet till en touch dimmer som han skulle få koppla in. tyckte att det lät lite farligt med samma nolla som jord bara.
Jag har själv läst el engång i tiden men är förgammal nu för att komma ihåg
Hade iaf en gammal bekant hemma som är pensionerad elektriker och han vill använda nolla från jord/noll plinten i säkringsskåpet till en touch dimmer som han skulle få koppla in. tyckte att det lät lite farligt med samma nolla som jord bara.
Jag har själv läst el engång i tiden men är förgammal nu för att komma ihåg
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Om man tittar på det "enkelt" så kan det verka som att det inte spelar någon roll om byglingen sker i centralen eller ut i en dosa. Men dels måste man fundera över vad som händer ifall tråden från dosan till centralen (som i ditt fall alltså skulle vara både nolla och jord) går av. Gå av kan denh göra av många anledningar, dålig koppling så den ramlar ur någonstans, den brinner av pga kombination dålig koppling och hög ström (detta råkade jag själv ut för för ett halvår sedan).
Om den går av, så kommer ju 230V att ledas genom lampan eller vad du nu har i kontakten, fortfarande att vara 230V när det kommer ut på nollan ur lampan (eftersom det inte leds bort igenom den trasiga ledningen). I dosan har du lampans nolla byglad med jord till lampan (alltsp lampans metallhölje). Lampnas hölje kommer nu att hålla 230V (men inte lysa), och bara vänta på att du skall komma och ta i den för att undersöka felet.
Ifall samma olycka händer i en korrekt kopplad anläggning så komemr lampan att slockna, men inget blir strömförande. Alternativt om dte är skyddsjorden som går av så blir det iofs fortfarande farligt om lampan dessutom i ett senare skede får ett isolationsfel (det som skyddsjorden skall skydda mot). Men det krävs alltså dubbelfel innan det blir farligt.
Om den går av, så kommer ju 230V att ledas genom lampan eller vad du nu har i kontakten, fortfarande att vara 230V när det kommer ut på nollan ur lampan (eftersom det inte leds bort igenom den trasiga ledningen). I dosan har du lampans nolla byglad med jord till lampan (alltsp lampans metallhölje). Lampnas hölje kommer nu att hålla 230V (men inte lysa), och bara vänta på att du skall komma och ta i den för att undersöka felet.
Ifall samma olycka händer i en korrekt kopplad anläggning så komemr lampan att slockna, men inget blir strömförande. Alternativt om dte är skyddsjorden som går av så blir det iofs fortfarande farligt om lampan dessutom i ett senare skede får ett isolationsfel (det som skyddsjorden skall skydda mot). Men det krävs alltså dubbelfel innan det blir farligt.
Jag tror det.
Strömen går från centralen till lampan i fasen.
Returen går i nollan. Om nollan går av så går det ingen ström längre.
om lampan bara pajar på vanligt sett så är det samma sak som trasig kabel dvs ingen ström.
Vid allvarligt fel i lampan så blir det jordledaren som skickar tillbaka strömmen till centralen (och spränger troligen säkringen).
Strömen går från centralen till lampan i fasen.
Returen går i nollan. Om nollan går av så går det ingen ström längre.
om lampan bara pajar på vanligt sett så är det samma sak som trasig kabel dvs ingen ström.
Vid allvarligt fel i lampan så blir det jordledaren som skickar tillbaka strömmen till centralen (och spränger troligen säkringen).
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Så länge din nolla har kontakt med elverket via centralen så kommer strömmen att gå dit från centralen. Och spänningen på nollan är då i stort sett noll.
Det intressanta är vad som händer om nollan går av någonstans.
Det intressanta är vad som händer om nollan går av någonstans.
Det farliga händer om din inkommande PEN (nolla+jord) lossar. Om du tänder en lampa så kommer spänningen att komma tillbaka till din nollskena och ut i jorden och spänningssätta alla jordade apparater i huset. OBS! detta är livsfarligt.
Ja, och här hjälper ingen jordfelsbrytare.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Strömmen som går ut i jordade föremål i detta fall, har ju redan passerat jordfelsbrytaren genom nollan, de har alltså redan balanserat strömmen.
Klicka här för att svara
