Hej,
Har en dimmer från JOEL som har 4 anslutningar, x1-x4.
Den verkar anpassad för att man ska klippa av en tvåledars kabel och placera ena ändens ledare i x1 och x2, och andra ändens i x3 och x4.

Dock, där jag vill montera den, som styrning för taklampa, finns bara två ledare.
Jag undrar nu om någon har någon aning om hur detta skall kopplas?

Har provat de flesta varianter, men inget vill fungera.

Om det hade varit en dimmer från ELJO så har den en växlande kontakt så man kan trappkoppla dimmern och sedan finns en skruv bara för överkoppling av valfri ledning

Summa fyra anslutningar

Prototypen

Låter lite skumt att de enda beteckningarna på anslutningarna skulle vara x1-x4. Finns det inget i stil med L (=Live) och N (=Neutral) ?

Är det en vanlig dimmer avsedd att montera i dosa? Hade det varit en sladdimmer så skulle jag förstått lite bättre. Finns det något kopplingsschema på förpackningen?

De är benämnda N (x2 och x4) samt med pilar.

Har fått det att fungera nu genom att koppla till pilarna och ignorera N-anslutningarna.

Dock surrar den och har sig, men det får man kanske ta.

Ang. surrandet, vad har du kopplat in till den?

Dels kan det vara så att den inte tycker om tranformatorer, så har du ex. 12V halogenlampor inkopplade på den så kan det bero på det.

Dels så är det viktigt för en dimmer att man inte har för låg belastning på den, så om det ex. är angivet 100-400w så duger det inte med en ensam 60w lampa.

Den är inkopplad till vanliga 230V glöd.
3 x 40 W.

Kanske idé att byta till 3 x 60 och testa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.