Ingen fara, men undrade mest om just det har ändrats för det berör ju onekligen det med att säkra upp uttag till 16A.

Normalt har man ju inte mer än 10A på vanliga uttag.

/Kent

Snickarboden skrev:
Har starkströmsföreskrifterna ändrats?
Klipper in ifrån...
Starkströmsföreskrifterna, paragraf 21.i  "Säkring av vissa gruppledningar"

"Gruppledning för belysning till vilken är anslutna vägg eller golvuttag med 10 A eller 10/16 A märkström får ej förses med säkringar med högre märkström än 10 A"

Möjligt att min ifrån 1988 är för gammal?

/Kent
Men nu gäller det ju ett uttag för en ugn och inte en gruppledning för belysning, borde väl skilja en del där eller?

"Vanliga" uttag är ju knappast öronmärkta för ett visst ändamål? Visst, det sitter bakom ugnen men jag hade nog gärna sett en fast installation eller uppmärkning så ingen förväxling sker vid en eventuell ombyggnad.

Eftersom jag jobbar mycket med ombyggnader så är ombyggnad en sak som jag tänker på i första hand. Det som idag är för ugn blir lätt en grupp för belysning i morgon, sen har man en salig röra om man inte tänker sig för.

Men men...

/Kent

Jo de är ju "öronmärkta" när de sitter bakom ugnen, är avsäkrade med egen säkring OCH förhoppningsvis är märkt med "UGN" i gruppförteckningen på elcentralen

C
Snickarboden skrev:
"Gruppledning för belysning till vilken är anslutna vägg eller golvuttag med 10 A eller 10/16 A märkström får ej förses med säkringar med högre märkström än 10 A"
Var det inte en ugn det handlade om?

Idag var elektrikern på plats och konstaterade att alla sladdar var framdragna redan. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.