Tjenxien!

Jag håller på med ett projekt i bokhyllan och har tänkt sätta spottar under en hylla för att lysa ner på en stor låda med kaktusar och annat. På Clas O finns det ett set med tre 12V halogenspottar på 10W styck. Kan nån berätta för mig som inte har erfarenhet av halogenspottar hur mycket ljus dessa ger? Är inte ute efter nån strålkastarbelysning utan mer lite lagom ljus bara. Möjlighet att dimma dessa? Några andra förslag på belysning?
Tack på förhand!

S
De spottarna tycker inte jag att det är några som helst fel med. 10 W ger ett ganska bra ljus för ditt ändamål. Tycker du det är för starkt så kan du ju byta till 5 W. Det du bör tänka på är att spottar avger strålningsvärme så sätt dom inte för nära det du vill belysa.

Vanliga spottar ger inte ett ljus som är riktigt bra för växter, det finns speciella växtlampor som gör att dom trivs bättre.

Okej, då slår jag nog till på dom. Jag ska ju inte ha dom för att växterna ska trivas utan för att få en effekt när resten av rummet är halvmörkt. Och värmen är nog inget problem då det är kaktusar dom ska lysa på  ::)
Ska försöka fixa en bild när allt är klart.

Men är inte dom där CO spottarna ganska bredstrålande? Är man ute efter effektbelysning är smala strålar ofta roligare, ibland gärna riktade nedifrån istället för ovanifrån.

Ingen aning faktiskt hur strålbilden ser ut... Nån som vet?
Har du några tips på smalstrålande spottar? Och jag förstår hur du tänker med belysning underifrån, i det här fallet kommer det förmodligen bara bli små kaktusar, en låg konstruktion således så det får funka med belysning ovanifrån.

S
Jag skulle gissa på att spridningsvinkeln är nånstans runt 120 grader. Vill du ha mer punktbelysning så behöver du en djupare reflektor.

Hmm, ja 120 grader kanske blir lite väl mycket. Har du nåt tips på var man kan hitta spottar med mindre spridningsvinkel till ett bra pris då? Som gärna inte bygger alltför mycket utåt...   ::)

Såg nyss att det finns spottar på Netto för ynka 79:-. Undra hur kvaliten är på dom  :-?
Fast problemet är fortfarande att hitta en planteringsform som passar mitt projekt. Spottarna är egentligen nästa problem. OT: Så om det är nån elektriker som vet var man kan hitta en "kruka" som har måtten 70 x 30 x 10 cm och som duger att plantera i så tipsa mig gärna!

Skillnaden mellan billiga och bra spotar är blandannat dessa:

Dom dyrare har oftast:
Bättre reflektor som inte bleks av värmen.
Stift hållaren är av guld överdrag, ingen klappkontakt mellan ljuskälla och armatur.

Lite mer genomtänkt upphängnings anordning...

/'Richard

Fast nu har jag börjat fundera på om det inte vore bättre med en lysrörsarmatur. Jag vill ju egentligen inte sprida ljuset ut i rummet utan bara ner över lådan med kaktusar och annat.

Zedo skrev:
OT: Så om det är nån elektriker som vet var man kan hitta en "kruka" som har måtten 70 x 30 x 10 cm och som duger att plantera i så tipsa mig gärna!
Varför inte gjuta av betong eller snickra av trä och klä med tjock plast invändigt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.