2 273 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Vad är detta för mojäng?
Hej alla, håller för närvarande på att fräscha upp trapphuset i kåken och jag stötte på lite dumheter vid elcentralen som jag inte riktigt vet hur jag ska tackla, sitter en fruktansvärt ful svart låda där som tydligen heter "Klingeltransformator". Om den hade hetat "Plingeltransformator" så hade det ju kanske varit till ringklockan (skämt åsido).
Kan nån tala om för mig vad en sån här har för funktion?

Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
Det är just det - en transformator till ringklockan.Knecke skrev:Hej alla, håller för närvarande på att fräscha upp trapphuset i kåken och jag stötte på lite dumheter vid elcentralen som jag inte riktigt vet hur jag ska tackla, sitter en fruktansvärt ful svart låda där som tydligen heter "Klingeltransformator". Om den hade hetat "Plingeltransformator" så hade det ju kanske varit till ringklockan (skämt åsido).
[bild]
[bild]
Jag har en sån fast grå. Jag lät iof den sitta kvar iom att den inte stör mig där den sitter hos mig. Kan ju vara bra med 12v ut ngn gång
I ditt fall verkar du ha 3.5.8 volt på sekundären - vilket jag tolkar som 3, 5 eller 8 volt beroende på vart du plockar ut spänningen.
Har du en ny dörrklocka som går på batteri så bör du kunna ta bort den där dosan - var försiktig bara för ingången är 230v så slå av huvudströmbrytaren och se upp vart du gör av de ledningar som förut gick från centralen (typiskt ta bort dom eller isolera ändarna med tex en "snurra" så de inte kortsluts)
/K
Den ger ut 3, 5 eller 8V växelspänning, så den kommer inte att lira på moderna dörrklockor som använder likspänning (DC istället för AC). Däremot är den nog av "kultstatus"
så släng den inte, om du inte vill ha den kan du ju sätta in en annons i blocket.se på denna grej ( som i princip är outslitligt).
Tackar så mycket för infon. Just nu så har vi ingen ringklocka eftersom jag inte fick tillåtelse att sätta upp den halvgulnade (vita) klockan efter omtapetseringen =) Så vi ska införskaffa en ny som jag inte vet om den går på batteri eller vanliga jos så då lär jag plocka ner denna för att få lite fräschare på väggen där.
Återigen; tack för detta underbara forum=)
Återigen; tack för detta underbara forum=)
Knecke skrev:Hej alla, håller för närvarande på att fräscha upp trapphuset i kåken och jag stötte på lite dumheter vid elcentralen som jag inte riktigt vet hur jag ska tackla, sitter en fruktansvärt ful svart låda där som tydligen heter "Klingeltransformator". Om den hade hetat "Plingeltransformator" så hade det ju kanske varit till ringklockan (skämt åsido).
[bild]
[bild]
Ful??!!
Jag har en likadan i nyskick jag kommit över som ska upp när jag tapetserat om hallen, tillsammans med en ringklocka i samma stil.
Var rädd om den, den är från en tid när saker och ting utformades med omsorg och hade kvalité!
Klicka här för att svara