Hej har nu tröttnat på elektrikern som aldrig dyker upp, så jag tänkte göra denna enkla installation själv.

Frågan är om Ekk är godkänd från kopplingsdosa i väggen, ut genom doslock, (med näsa) klammrad utanpåligande och vidare in i utanpåligande nyinstallerad dosa.

får man dra kabeln så?
Jag har ingen jord i väggdosan jag harförmig att jag inte får dra kabel med jord om den inte är kopplad eller?
Dosan sitter brevid elskåpet så det är inga problem att dra in en FK jord till dosan.

Finns det anna kabel som lämpar sig bättre till installationen?

Om det är torrt utrymme så kan ju kulo (EKRK) va bra om man vill få en rak snygg kabel på väggen. Jord är det väl krav på vid all nyinstallation? Men man får inte blanda jordade och icke jordade uttag i ett rum. Känns som om det inte är OK att dra en kabel med gröngul ledare utan att koppla denna till jord. Nån kan tro att jorden är ansluten och fortsätta från den till nåt annat = farligt.

Jag är dock inte elektriker...

Edit: Om du använder Kulo måste du ansluta biledaren i (minst) en av ändarna till jord.

Precis det har du rätt i. Blir väl till att koppla jord också då. Kabeln ska iofs inte till något uttag utan bara till en dimmer. Men nästa ägare kanske får för sig att koppla vidare i den utanpåliggande dosan och då kan det ju bli lite galet om jorde finns där men inte är kopplad.

och är det inte torrt rum kan man dra eklk, ekk slingrar sej så det blir fult om man inte klamrar tätt.

Kabeln kommer att ligga i kabelkanal och bakom en vägg, så den kommer inte vara synlig

Du kan lungt dra en EKRK i ett torrt utrymme utan att jorda manteln om ingeting annat är jordat i rummet. Regeln är att är det jordat i rummet så skall allt jordas, eller om det inte finns jord så skall ingeting jordas i rummet. I nyinstallation skall allting jordas.

Men man får väl inte ha ekrk (kulo) dold? Ekk verkar vara ett vettigare alternativ

• Gilla
Marre666
  • Laddar…
citactiva skrev:
Men man får väl inte ha ekrk (kulo) dold? Ekk verkar vara ett vettigare alternativ
Vad jag förstår så skall det inte dras dolt.
Jag läste i föreskrifterna att manteln i EKRK skall jordas om den kommer från ett utrymme där det finns jord. (Ett annat rum)

Finns ingen jord så klipper man gulgrön i bägge ändar för undvikande av misstag.

Fotografen skrev:
Finns ingen jord så klipper man gulgrön i bägge ändar för undvikande av misstag.
En elktriker kontrollmäter alltid om jorden är inkopplad eller inte. Om man senare vill koppla in jordledningen så är det inte roligt om jordledaren är avklippt.

Man klipper aldrig ledare som man inte behöver, dom kan ju komma till användning vid nått senare tillfälle. Dom enda som har bekymmer med trådar som inte är ansluta är nog "hemmapulare" jag har svårt att tro att en fackman skulle ha det.

elmont skrev:
Man klipper aldrig ledare som man inte behöver, dom kan ju komma till användning vid nått senare tillfälle. Dom enda som har bekymmer med trådar som inte är ansluta är nog "hemmapulare" jag har svårt att tro att en fackman skulle ha det.
Jag påstår inte att man alltid ska klippa tåtar man inte behöver, men i vissa fall kan det vara befogat.

Fotografen skrev:
Jag påstår inte att man alltid ska klippa tåtar man inte behöver, men i vissa fall kan det vara befogat.
Ge något exempel.

Kanske när man planerar för att nån "hemmapulare" ska komma och utöka

haha den var bra. :-)

Klipp inget...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.