10 570 läst ·
11 svar
11k läst
11 svar
EKRK i stall
Ja, EKLK skulle vara mitt minimumval, även om det kan vara godkänt med EKK, men man vill att det ska vara bra och så säkert som möjligt för sina kära (och dyra?) hästar. 
edit:
Sen blir det (nästan) alltid snyggare med EKLK, bara det....
edit:
Sen blir det (nästan) alltid snyggare med EKLK, bara det....
EKRK får endast användas inomhus i torra och icke brandfarliga utrymmen. Stall räknas som brandfarligt utrymme.Gripen skrev:
EKK ska du inte använda eftersom mössen bara behöver andas på den så är det hål. Minst EKLK är det som gäller.
Det finns en uppsjö med hårdare föräkringskrav på just installationer i stall och andra lantbruksbyggnader. Ska du försäkra stallet och ta dit en försäkringsman så rekommenderas att du letar upp en lokal elektriker och rådgör med honom innan du börjar. Det blir bättre än att följa råden du får här.
Vill börja med att säga att sawsaw och Mikael L har helt rätt.
Det finns även andra saker när det gäller stall till exempel potentialutjämning av platta och inredning som man måste tänka på sedan är själva installtionen som sagts inte så enkel utan man måste tänka på en hel del ytterligare saker som inte alla vet.
Kontakta en elektriker som kan detta. Lyssna efter med kamrater efter någon som är seriös och kunnig.
Lycka till!!
Det finns även andra saker när det gäller stall till exempel potentialutjämning av platta och inredning som man måste tänka på sedan är själva installtionen som sagts inte så enkel utan man måste tänka på en hel del ytterligare saker som inte alla vet.
Kontakta en elektriker som kan detta. Lyssna efter med kamrater efter någon som är seriös och kunnig.
Lycka till!!
"Handbok för elinstallationer i lantbruk" utgiven av JTI ger svar på många frågor.
Utdrag ur boken:
Inom lantbrukets ekonomibyggnader finns alltid risk för gnagarangrepp. Därför får endast kablar av typen EKLK eller EKPK användas. EKK är inte tillåten.
http://www.jti.se/publikat/ovriga/elhand.htm
Jag har en annan fråga som hör till ämnet:
Vad gäller för värmekabel i ett stall?
Får man använda 230 V värmekabel eller ?
Man säljer mycket vattenkoppar med elvärme till stall som är för 24 V, men om man skall värma en vattenlednig är ju utbudet av 24 V värmekabel något begränsat.
Var kan man hitta info om detta?
Utdrag ur boken:
Inom lantbrukets ekonomibyggnader finns alltid risk för gnagarangrepp. Därför får endast kablar av typen EKLK eller EKPK användas. EKK är inte tillåten.
http://www.jti.se/publikat/ovriga/elhand.htm
Jag har en annan fråga som hör till ämnet:
Vad gäller för värmekabel i ett stall?
Får man använda 230 V värmekabel eller ?
Man säljer mycket vattenkoppar med elvärme till stall som är för 24 V, men om man skall värma en vattenlednig är ju utbudet av 24 V värmekabel något begränsat.
Var kan man hitta info om detta?
Att använda 230 eller 400 volt för vattenledningar i stall ligghallar osv. är helt ok. men man bör använda en självbegränsande värmekabel eller en termostat som känner vattentemperaturen så att inte vattnet blir för varmt och man får oöskad bakterietillväxt.
Och att man inte skulle få använda EKK i ekonomibyggnader är väl i första hand försäkringsbolagens åsikt och inte säkerhetsföreskrifternas.
Och att man inte skulle få använda EKK i ekonomibyggnader är väl i första hand försäkringsbolagens åsikt och inte säkerhetsföreskrifternas.
Det är ju frågan för Starkströmsguiden hänvisar ju till "Handbok för elinstallationer i lantbruk" se sid 128 $705.1 utg.2000.elmont skrev:
Skulle vara tacksam för hjälp att reda ut detta.
Jag är inte säker på vad som gäller.
Gamla starkströmsföreskrifterna ELSÄK-FS 1999:5 säger i 705.520 "Ledningssystem skall väljas med hänsyn till de yttre förhållandena. Kuloklabel är inte tillåten.
Råd: Kablar kan behöva skyddas mot angrepp av djur se 522.10
Kulo är lika med EKRK
Samma föreskrift 522.10 säm är ett råd säger
"522.10 Råd: När kända eller förfväntade förhållanden medför risk för angrepp av djur, exempelvis gnagare, bör ledningssystemet väljas med hänsyn till detta eller särskilt skydd anordnas, t.ex. genom
- ledningssystemets mekaniska egenskaper,
- dess placering,
- extra mekaniskat skydd eller
- en kombination av dessa åtgärder."
I dagens föreskrifter ELSÄK-FS 2004:1 så säger man att en elanläggning skall vara utförd i enlighet med god elsäkerhesteknisk praxis så att den ger betryggande säkerhet för person, husdjur och egendom mot skada till följd av el.
Om man utför en anläggning i enligt svensk standard anses god elsäkerhetsteknisk praxis vara uppfylld. Om man vill frångå detta skall man uppfylla de allmäna säkerhetskraven i kap 3 i föreskriften så skall bedömmningarna som ligger till grund för detta vara dokumenterade.
I SS framgår i 522:10
"När kända eller förfväntade förhållanden medför risk för angrepp av djur, exempelvis gnagare, bör ledningssystemet väljas med hänsyn till detta eller särskilt skydd anordnas, till exempel genom
- dess placering,
- en kombination av dessa åtgärder
Sedan framgår i guiden till standarden en hänvising till "Handbok för elinstallationer i lantbruk" angående detaljerade klassningsuppgifter.
Jag är ganska säker även om det inte avgjort i någon domstol att man skulle få svårt att hävda att man kan använda EKK rakt av utan några åtgärder. Bästa man kan göra är att kolla med tillverkaren av kabel om den kan användas i den miljön man ska använda den. Annars det nog säkrast att följa till exempel "Handbok för elinstallationer i lantbruk".
Jag antar att man om man bygger ett stall tänkt sig att ha djur där och det vore ju otur om de skulle dö på grund av att man inte investerade vettigt i sina elinstallationer.
Betänk även att djuren är känsligare än vi människor de tål inte lika mycket som vi gör.
Håller fast vid mitt tidigare råd att anlita en elfirma som kan denna typ av installationer. Och gör det innan ens gjuter plattan.
Lycka till!!!!
Råd: Kablar kan behöva skyddas mot angrepp av djur se 522.10
Kulo är lika med EKRK
Samma föreskrift 522.10 säm är ett råd säger
"522.10 Råd: När kända eller förfväntade förhållanden medför risk för angrepp av djur, exempelvis gnagare, bör ledningssystemet väljas med hänsyn till detta eller särskilt skydd anordnas, t.ex. genom
- dess placering,
- en kombination av dessa åtgärder."
I dagens föreskrifter ELSÄK-FS 2004:1 så säger man att en elanläggning skall vara utförd i enlighet med god elsäkerhesteknisk praxis så att den ger betryggande säkerhet för person, husdjur och egendom mot skada till följd av el.
Om man utför en anläggning i enligt svensk standard anses god elsäkerhetsteknisk praxis vara uppfylld. Om man vill frångå detta skall man uppfylla de allmäna säkerhetskraven i kap 3 i föreskriften så skall bedömmningarna som ligger till grund för detta vara dokumenterade.
I SS framgår i 522:10
"När kända eller förfväntade förhållanden medför risk för angrepp av djur, exempelvis gnagare, bör ledningssystemet väljas med hänsyn till detta eller särskilt skydd anordnas, till exempel genom
- dess placering,
- en kombination av dessa åtgärder
Sedan framgår i guiden till standarden en hänvising till "Handbok för elinstallationer i lantbruk" angående detaljerade klassningsuppgifter.
Jag är ganska säker även om det inte avgjort i någon domstol att man skulle få svårt att hävda att man kan använda EKK rakt av utan några åtgärder. Bästa man kan göra är att kolla med tillverkaren av kabel om den kan användas i den miljön man ska använda den. Annars det nog säkrast att följa till exempel "Handbok för elinstallationer i lantbruk".
Jag antar att man om man bygger ett stall tänkt sig att ha djur där och det vore ju otur om de skulle dö på grund av att man inte investerade vettigt i sina elinstallationer.
Betänk även att djuren är känsligare än vi människor de tål inte lika mycket som vi gör.
Håller fast vid mitt tidigare råd att anlita en elfirma som kan denna typ av installationer. Och gör det innan ens gjuter plattan.
Lycka till!!!!
Utan att veta 100% vad som gäller (lika bra att jag säger det direkt) så skulle jag ändå välja minst EKLK i garage, stall och alla liknande utrymmen som man "arbetar" i.
Dels ger det bättre skydd mot gnagare, men sen skyddar det dig bättre om du råkar köra spaden, grepen eller vinkelsipen i elinstallationen.
Ett alternativ är ju skyddsrör runt ledningarna (eller såna där halvrör).
Skulle använda EKLK bakom rör också, prisskillnaden mellan EKK och EKLK är ändå så liten att det bara är dumsnålt för en installation som kanske kommer sitta där i 30 år.
Dels ger det bättre skydd mot gnagare, men sen skyddar det dig bättre om du råkar köra spaden, grepen eller vinkelsipen i elinstallationen.
Ett alternativ är ju skyddsrör runt ledningarna (eller såna där halvrör).
Skulle använda EKLK bakom rör också, prisskillnaden mellan EKK och EKLK är ändå så liten att det bara är dumsnålt för en installation som kanske kommer sitta där i 30 år.
Klicka här för att svara