11 363 läst ·
15 svar
11k läst
15 svar
Ljusrör tänds med fördröjning
Sida 1 av 2
Det tar längre och längre tid för de 2 st ljusrör som finns ovanför mitt badrumskåp att tändas. Varför är det så? Vad skall jag göra? Måste jag vända mig till en elektriker eller får/kan jag fixa det själv? Jag har bytt till nya ljusrör men problemet kvarstår.
Jag hoppas att någon har lust att svara
Jag hoppas att någon har lust att svara
Oj, glömde säga att de/den sitter placerade i armaturen. Ibland lite dolda under nån täckplåt. De har "bajonett"-infattaning så man skruvar lite på hela hylsan och sen drar man ur. Kostar nästan ingenting. Finns överallt... såg t.om på lokala ICA-affären. Se bara till att köpa rätt storlek, rätt kapacitet. Finns för lika olika typer av lysrör, dvs olika typer av effekt.
Vanliga glimtändare bör man byta varje gång man byter lysrör!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det är så att vanliga tändare behöver lite störningar på elnätet för att tända, det kan vara så att det är störningsfritt på ditt dass och de vill därför inte tända. De elektroniska tändarna fungerar på ett annat sätt och är inte beroende av nätstörningar så prova de istället. Ett fabrikat är Pulsestarter och säljs av ELFA (elfa.se)
Prototypen
Prototypen
Tack så hemskt mycket!
Nu vet jag hur tändarna ser ut och var de sitter. Såg dem då jag bytte lysrören (rätt stavning!) Skall köpa nya idag.
Tack för informationen om de elektroniska tändarna också. Skall prova dem nästa gång.
Vilken tur man har med detta forum och så många hjälsamma människor!!!
Tack än en gång!
Sanna
Nu vet jag hur tändarna ser ut och var de sitter. Såg dem då jag bytte lysrören (rätt stavning!) Skall köpa nya idag.
Tack för informationen om de elektroniska tändarna också. Skall prova dem nästa gång.
Vilken tur man har med detta forum och så många hjälsamma människor!!!
Tack än en gång!
Sanna
Jag vill gärna slå ett slag för glimtändare med säkerhetsfunktion. De har en lite röd knapp på kortsidan av tändaren där det går att återställa en glimtändare när den löst ut. Detta kan förhindra bränder samt blinkande lysrör. Dessa behöver normalt inte bytas varjegång man byter lysrör. Kostnaden för tändaren stiger från ca 7-10 kr/st till 15-20 kr/st men kraftigt förbättrad livslängd.
Liten kostnad för den förbättrade funktionen!
/Farbror Melker
/Farbror Melker
Vanliga glimtändare _ska_ bytas varje gång man byter rör.
Annars blir de nya rörens livslängd kortare, men allvarligare är att risken för brand ökar rejält med gamla slitna tändare.
Farbror Melker:
Hur ofta byter man de med röda knappen?
Med tanke på den lilla kostnaden så kanske man kan byta varje gång ändå...
Elektroniska är antagligen ett bra alternativ som inte behöver bytas varje gång.
Elektroniska har väl också egenskapen att rören tänds direkt, helt utan blink... eller?
Hur ofta ska elektroniska bytas? nån som har en uppgift?
Annars blir de nya rörens livslängd kortare, men allvarligare är att risken för brand ökar rejält med gamla slitna tändare.
Farbror Melker:
Hur ofta byter man de med röda knappen?
Med tanke på den lilla kostnaden så kanske man kan byta varje gång ändå...
Elektroniska är antagligen ett bra alternativ som inte behöver bytas varje gång.
Elektroniska har väl också egenskapen att rören tänds direkt, helt utan blink... eller?
Hur ofta ska elektroniska bytas? nån som har en uppgift?
Jag vill slå ett slag för elektroniska tändare!Farbror Melker skrev:Jag vill gärna slå ett slag för glimtändare med säkerhetsfunktion. De har en lite röd knapp på kortsidan av tändaren där det går att återställa en glimtändare när den löst ut. Detta kan förhindra bränder samt blinkande lysrör. Dessa behöver normalt inte bytas varjegång man byter lysrör. Kostnaden för tändaren stiger från ca 7-10 kr/st till 15-20 kr/st men kraftigt förbättrad livslängd.
/Farbror Melker
Har samma säkerhetsfunktion som DEOS-tändarna (säkerhetständarna) + att dom tänder rören mycket mer skonsamt (längre livslängd på rören), behöver aldrig bytas (håller armaturens livslängd!)
Var kan man som privatperson köpa elektroniska tändare förutom på Clas Ohlson?sverre skrev:
Jag hade velat veta var man kan köpa Auras elektroniska tändare i södra Sverige.