Vi håller på att renovera köket hemma. Vi har tagit upp hål i väggen, stoppat i en eldosa och dragit rör för ledningarna till kyl och frys (ett uttag till varje, ovanför respektive enhet). Nu skulle jag köpa eluttag. Eftersom som sitter "osynliga" vill jag ha enklast möjliga, dvs inte betala för design. Enda kravet är ju att dom är jordade och infällda. Åkte till K-Rauta på lunchen. Blev överraskad över att dom billgaste som fanns att få kostade över hundralappen :o

På biltema finns Vägguttag LIZ, jordat, petskyddat. 10/16 A, 250 V för 30:-. Varav denna skillnad?! Kan det spela någon som helst roll när det är ett uttag som det inte ska i och ur kontakter hela tiden?

Har noll erfarenhet om vad sånt här "ska" kosta...

Min erfarenhet av billiga uttag är att för det första så är ofta barnspärren helt hopplös, svårt att få i kontakten. Det spela kanske inte så stor roll i ert fall.

Men när man skruvar fast ledarna så har många billiga uttag "gamla" polskruvar. Dvs man klämmer tråden direkt under en skruv. Mer normalt idag är att skruven klämmer ihop en metallklämma som tråden sitter i.

nackdelen med den gamla polskruven är att det ofta är svårt att få tråden att sitta, när skruvens yta rör sig mot tråden så klämms tråden ut ur greppet och lossnar. Du riskerar med andra ord glappkontakt.

Jag har tidigare typiskt köpt billigast möjliga, men i vår stora ombyggnad nu så har jag anlitat elektriker frö ihopkoppling av allt, ville inte utsätta honom för billiga lågkvalitets prylar (det var ett av villkoren för att jag skulle få köpa material själv). Jag har nu insett att det faktiskt är ganska stor skillnad på Biltema etc. och Elko eller liknande.

S
En annan nackdel med dessa enkla skruvanslutningar är att man kan skruva sönder kopparledaren (den kan gå av) om man drar åt för hårt. Då får man glappkontakt, värmeutveckling och förmodligen brand. Man ska inte vara dumsnål.

En annan detalj, vid sidan om säkerheten, är att billig plast åldras fort. Det är skillnad på plast och plast! Billig plast har en tendens att gulna och spricka fortare än plast av bättre kvalitet. Man kan ha tur och göra fynd ibland, men inte ofta tyvärr. Biltema hör dessutom till den växande skara butiker som säljer mycket elmaterial som inte är S-märkt.

Det räcker ju (tyvärr) med CE

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.