Någon som har bytt potentiometer i en (relativt ny) ELJO-dimmer?

Ratten lossnade i lördags och det var axeln som gått av. Vilken sk-tkvalité alltså  >:(

Nu kostade den bara 200:- på CO, men en ny pot kanske man kan få tag på under 20-lappen. Problemet är att denna har ett viloläge längst till vänster där lampan slocknar, vet inte om det  är en riktig brytare. Har inte sett någon sådan på ELFA. Tips om annan leverantör?

Alt 2 är ju att gå till CO och klaga, på IKEA hade jag garanterat fått en ny!

Om jag köper en ny blir det nog inte en likadan.

(jag har många års erfarenhet av elektronik, även starkström, så jag räds inte själva bytet)

Potar brukar (enl. min erfarfenhet) inte ha en definierad isolation. Tänk på att poten sitter i en 230V krets. Alla beröringsbara delar (även när ratten har åkt av tror jag?). Måste klara kraven för 230V.

Om du bygger om den med en ny pot så har jag mycket svårt att tro att du med säkerhet klarar isolationskravet.

Nu är jag inte med riktigt...

Oftast är det ju plastaxlar på potar och då borde det väl inte vara något problem med isolation. Så var det ju även med ELJO-poten, men den var typ 2-3 millimeter (konstigt att den gick sönder...) Även bussningen kan vara i plast.

Den gamla poten såg inte så annorlunda ut, men den hade det där viloläget som sagt.

OK att det är plast, men hur är plasten lagrad? hur lång in är det till närmaste metalldel?

Det sitter ofta en mutter som håller fast poten, ok den är av plast kanske, men vad är det för material i den gängade hylsan som muttern är gängad på?

Klarar du de krypavstånd som det skall vara? Jag vet inte vilket avstånd som gäller för en sådan produkt. Men om den skulle behöva uppfylla klass 2 isolering (prylar som får anslutas med platt EU plugg) så skall det vara 8mm krypavstånd, mellan spänningsförande delar till beröringsbara delar (ex. klarar ofta inte en lysdiod som lyser ut genom ett hål i en kåpa det kravet).

Du har även en del mekaniska krav, om du utsätter axeln för visst våld så får den inte gå sönder på ett sådant sätt att beröringsbara delar blir strömförande. Beröringsbar del är även en del som kan nås med en ståltråd av viss längd (kommer inte ihåg hur lång). Dvs om axeln går av så bör den inte få lossna så att det blir ett hål in i poten.

hempularen skrev:
OK att det är plast, men hur är plasten lagrad? hur lång in är det till närmaste metalldel?
Lagrad, hmm... 20 år på ekfat kanske :D

Jo, det är onekligen mycket att tänka på. Tror ändå att det inte ska vara några problem om jag hittar rätt pot (inkl mekanisk beskaffenhet). Den gamla hade plastaxel, plastbussning (den gängade hylsan) men metallmutter. Kretskortet sitter relativt långt ner så axeln blir drygt 2 cm.

Mitt test av axelbrott visade att ELJO klarar det bra, den gick av en mm utanför poten - inget hål alltså!

Byggde några sladdimmers för typ 20 år sedan. Även dessa hade nog klarat isolationskraven ganska bra - stora plastlådor, plast axlar, plastratt mm.

är det någon ide att börja bygga om en dimmer? reklamera den eller köp en ny..

pellefant skrev:
är det någon ide att börja bygga om en dimmer? reklamera den eller köp en ny..
Klart du har rätt, men det är ju den där "kan själv"-genen som gör sig påmind...

200 pix är ju inte mycket, men denna gång köper jag isåfall en bättre dimmer. Undrar om en av de dyrare ELJO (trend) är hållbarare tro?

Sen finns ju alltid varianten med dosdimmer, de vanliga trendbrytarna har jag bara goda erfarenheter av bara man inte plockar bort ramen för ofta; piggarna på knapparna och "flärparna" på ramen är ju ganska patetiska... (japp, nya brytare har förstärkta piggar).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.