Halå!

Tänkte höra lite angående downlights/spotlights, vad det är som gäller. Var inne i en ljusbutik idag och fick höra att det ska vara 10 cm säkerhetsavstånd, alltså spotten plus 10cm! Kan detta stämma? Det skulle betyda att jag måste sänka minst 16cm i och med att spotten i sig har ett"djup" på 59mm. Kommer använda mig av gipsskivor för att sänka taket och tror det är betong i nuvarande taket. Inget av dessa material är brännbara, spelar det någon roll?? Har en kompis med samma förutsättningar som sänkt taket 10cm och hans spot är 9cm, då har han gjort grymt fel eller?? Finns det nått som gör att det räcker med 10cm sänkning???

Tacksam för svar.

Det är olika på olika spottar, men avståndet är väl till brännbart matr. och betong är lite svårt att få att brinna

Det som gäller är att olika tillverkare har olika avstånd på sina spottar, det gäller som med all elmateriel att följa tillverkarens installationsanvisningar. Följer man inte dem så är inte spotten korrekt installerad och tillverkaren är inte ansvarig för om det händer någonting. Ansvaret har man övertagit själv.......

Och något som jag undrat lite över i denna sak är hur det blir om man som jag har putsat trätak. Gäller måttet till bränbart genom putsen eller kan man säga att putsen tar upp värmen??
Ledsen om jag fortsätter på en befintlig tråd,

Det visar ju sig tar det eld var det brännbart ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.