3 907 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
flexibla eller släta rör
Elmont: En liten undran varför är egentligen slang bättre enligt dig :-? Det enda jag hört från alla jag pratat med är att det "går så fort och enkelt att montera" (eftersom det finns fördraget, slipper skarvar osv) Men finns det andra fördelar än det rent tekniskt så att säga? antingen monteringsmässigt eller efteråt om man vill göra saker med sitt elsystem som kompletteringa/ändringar osv.
Hmm ja när vi monterade trappen så upptäckte vi var det inte borde sitta en dosa
... Då var det ju bra att just den satt med slang så vi enkelt kunde såga upp väggen och vrida den lite åt sidan och ta upp ett nytt hål utan att behöva ändra slangarna. Hade inte gått lika enkelt med rör ;D.
Hmm ja när vi monterade trappen så upptäckte vi var det inte borde sitta en dosa
Använder man rör kan det vara svårt att böja och stoppa - vid tex nedgång från tak till vägg- utan att såga/hugga sönder regling/läkt med slang borrar man bara ett hål lagom snett, man slipper i stort allt spill = mindre rörstumpar på gölvet att halka på och mindre skräp, att bocka rör i tak över huvudet är en av dom stora orsakerna till att dom flesta elektriker som varet i "byggsvängen" har utslitna axlar och det är åtminstonde i mitt tycke ett argument som räcker fö att man ska använda slang.
Rör har en tendens att "spänna" vid tex dosor och det är inte ovanligt att rör har "hoppat" ur dosorna vilket inte händer med slang. Alla skarvar är en "försvagning" och även där brukar det kunna gå isär. Det går pga. rillningen och därmed mindre anliggningsyta mellan tråd och rör lättare att dra tråd i slang det märks mest när man drar ledning typ ekkx eller koaxialkabel.
Men det är lika med att använda slang som med allt "nytt" man måste göra rätt och använda rätt matr på rätt ställe och även jag har varit på ställen där man inte använt slang på rätt sätt, men det är ju bara ett bevis på att den som utfört arbetet inte var fackmannamässig och säger inget om slangens för eller nackdelar.
För tyvär finns det även inom elbranchen fackmänn som borde byta job
Rör har en tendens att "spänna" vid tex dosor och det är inte ovanligt att rör har "hoppat" ur dosorna vilket inte händer med slang. Alla skarvar är en "försvagning" och även där brukar det kunna gå isär. Det går pga. rillningen och därmed mindre anliggningsyta mellan tråd och rör lättare att dra tråd i slang det märks mest när man drar ledning typ ekkx eller koaxialkabel.
Men det är lika med att använda slang som med allt "nytt" man måste göra rätt och använda rätt matr på rätt ställe och även jag har varit på ställen där man inte använt slang på rätt sätt, men det är ju bara ett bevis på att den som utfört arbetet inte var fackmannamässig och säger inget om slangens för eller nackdelar.
För tyvär finns det även inom elbranchen fackmänn som borde byta job
Ja det gör det såklart till en viss fördel med slang.skogstomten skrev:
Men allt som oftast är det antagligen själva rivandet och återbyggandet av väggen som är ett värre problem än flyttandet av rör och dosor.
Men visst, vid mindre dos-flyttar så slipper man helt behovet av att kapa och skarva i elrören.
Hmm jag vagnsstycket hamnade ju liksom precis där så hålet blev ju täckt av det så ingen "reparation" av väggen behövdes.
Håller med om att det var ett sjuhelsikes jobba att få ner rören från tak till vägg. En elmotorsåg underlättade arbetet betydligt!!
Håller med om att det var ett sjuhelsikes jobba att få ner rören från tak till vägg. En elmotorsåg underlättade arbetet betydligt!!
Klicka här för att svara