Har precis fått godkänt från min elektriker att dra egna rör till elen i väggen. (han pekar och jag arbetar - varför har jag inte ett sådan arbete? ;D)
Funderar bara om det är ett he%&¤&te att dra in fk i de flexibla rören? Visst är de enklare att montera och göra böjar och dyl men överväger det själva kabeldragningsfasen?

Undvik flexrören, det finns visserligen flexrör som är dåliga, och det finns flexrör som är sämre.

Hemma är en del som drogs i mitten på 70-talet draget med flexrör. Jag skulle dra om en sträcka på 2m (behövde jord fram till en handdukstork), rak sträcka mellan 2 dosor på samma vägg, höll på i ca. 2 timmar innan mina 3 trådar hade kommit igenom. Detta var utan böjar! Den här var den mest extrema problemdragningen jag haft med flexrör. Men det går i princip aldrig lätt i flexrören.

d-sajn skrev:
Har precis fått godkänt från min elektriker att dra egna rör till elen i väggen. (han pekar och jag arbetar - varför har jag inte ett sådan arbete? ;D)
Funderar bara om det är ett he%&¤&te att dra in fk i de flexibla rören? Visst är de enklare att montera och göra böjar och dyl men överväger det själva kabeldragningsfasen?
Jag har bara dragit nätverk via flex och via vp och jag tycker definitivt att du skall dra vp om du har möjlighet.

Yamma

Jag tänkte nog att det är enklare med vanliga VP - Så det får nog bli sådana (möjligheten har jag då både vägg och golv är öppna ;D)

Vilken dimension skall man ha, jag antar att man inte får ha mer en 1 grupp vk (noll, fas, jord) per rör, så man kan väl köra 16mm?

...och kanske en grövre variant till nätverk och tv.

I ett VP-16 rör får du dra max 5 st 1,5mm2 trådar.

d-sajn skrev:
...och kanske en grövre variant till nätverk och tv.
De flesta experter på forumet föredrag dubbla 16 till nätverk och som alternativ en 20. Jag kör dubbla 16 själv. Ibland koax + cat6 och ibland cat6 + cat6 beroende på användning.

Yamma

Det bästa och snabbaste är flexrör med fördragna lednigar men det kan vara lite svårt för en icke fackman att veta hur många trådar som man ska ha mellan dosorna.
Det näst bästa är flexrör MEN dom ska läggas med runda böjar (även i rör blir det stopp om böjen är för tvär) samt FÄSTAS mot underlaget minst c:a varje halv meter när man går över tex. gipsskivor använder man smältlim för att fästa slangen, har man träreglar kan man fästa slangen med spikklammer typ TC 14-20.
Efter många års arbete med rör och slang hävdar jag bestämt att rätt utförd är slang bättre, inte minst när man sedan ska dra in tråden. Den går LÄTTARE i slang än i rör pga. att anläggningsytan blir mindre i slangen än i rör. Har man blandat rör och slang känner man tydligt skillnaden när man drar tråd och slangen upphör och röret börjar.
En annan stor fördel är att man i stort slipper skarvar, och om man måste skarva så använder man muff med låsfjäder, skarven kan inte gå isär

Okej då, då kanske vi lutar lite mer åt slang istället... ;D ;D

Fördragen fk i flexislang känns lite för dyrt, men finns det något speciellt märke på en bra slang?

Ett alternativ är ju att ta vanlig flexslang och peta i FK-trådar själv. Det är mycket lättare att dra i trådarna INNAN man monterat slangen. Då har du också möjlighet att dra i exakt de trådar du vill - du vill kanske ha med en vit tändtråd tex. De fördragna finns bara (afaik) brun-blå-gul/grön och brun-svart-grå-blå-gul/grön.

Mina erfarenheter från rördragning och efterföljande tråddragning säger att det ABSOLUT viktigaste är att flexislangen läggs i mjuka stora fina böjar.. Då är det inga problem att dra i tråden sedan..

Gör man däremot snäva böjar "långt in" i dragningen är det nästintill omöjligt att komma igenom..

Fort och fel som vanligt! Håller på att bli tokig på alla byggmetoder/lösningar som främst är till för att det ska gå fortare och bli "nästan lika bra bara man gör på rätt sätt" Idag görs det ju ofta INTE på rätt sätt och då blir det sämre! ;)

Är verkligen inte en bakåtsträvare för jag älskar teknik och det är även vad jag jobbar med dagligen. Men min erfarenhet efter att nu ha byggt vårt hus färdigt och diskuterat med många andra är att denna sanslösa jakt på snabbhet (delvis lika med lite lägre kostnader på kort sikt självklart) är som att pinka i brallorna -skönt för stunden men ett helvet sen.... Gjuta grunden en vecka och börja resa huset veckan därefter, allt verkar ska fixas till sen när det är färdigt, hantverkare som ser till att göra dåliga lösningar som är bra för dom själva men som drabbar andra hantverkare och ägaren/byggaren i slutändan. Enkelgips på alla innerväggar, inga förrådsmöjligheter i husen, Rörirör system för vatten som i teorin är bra men ofta inte monteras så att det går att byta rör sen, trådlösa larm med massor av batterier och dyra månadsabbonemang, för lite isolering i grunder och väggar och mellanbjälklag osv.

Har varit med och dragit all el, nätverk och larm i vårt hus ca 2km rör. Efter att ha provat med båda sorterna och diskuterat ingående med min morbror (Jobbat som elekriker i 35år) som var med så är det i princip bara rör som gäller! Rör är enligt min erfarenhet och min morbrors bättre på allt utom just att det tar längre tid att sätta upp dom. Flexibla rör finns verkligen i olika kvaliteter där dom billigaste från Biltema, K-rauta mm är just bara skit! Hårda och spricker lätt. Kvalitetsslang däremot är mjuka och sega att jobba med. Ja vi har även slang på vissa ställen som komplement och för att rören ibland tog slut men då på noga utvalda ställen och för vissa ändamål.

Problemet med slang är att det är förbaskat noga hur man fäster dom och hur böjarna utförs vilket gör att det trots allt tar mer tid än de flesta tror att göra en korrekt installation med rör. Dessutom är dom fysiskt mindre inuti än motsvarande rör..

Den STORA risken med slang och helst med tråd fördragen är att den verkligen inbjuder till att dra snirkliga vägar och vira runt bjälkar, göra tvära böjar osv eftersom det är så himla lätt och går så väldigt fort! Tanken är ju då också att här behöver vi aldrig dra i mer trådar efteråt.

Så här finns det självklart pengar att tjäna för den elektriker som jobbar med fast pris....Så slang blir lite billigare för kunden också, mer vinst för elektrikern och OFTAST sämre/slarvigare utfört med tanke på framtida ändringar....

Rör däremot rymmer fysiskt mer tråd, är besvärligare att sätta upp eftersom man måste anstränga sig och försöka göra så raka dragningar som möjligt, böjarna måste bockas och längderna måste avpassas exakt och skarvas med mer spill som följd. Så installationen kommer garanterat att ta längre tid alltså högre pris.

Så idag är det tyvärr slang som dominerar och håller på att ta över helt. Men kom inte och påstå att det är för att det är bättre rent tekniskt. Det är en ren kostnadsfråga där man som i allt annat letar sätt att förenkla/förkorta jobbet för hantverkarna eftersom timkostnaden är så pass hög.

Skogstomten
Även jag har arbetat som elektriker ( i mer än 35 år) och i huvudsak med bostäder och platsbygda hus. Och jag vidhåller att "slang" är överlägset i dom allra flesta fall, men som alltid när det gäller ett hantverk så påverkas slutressultatet i högsta grad av hantverkarens kunnande och matrealet som används.
Skulle slutressultatet bli dåligt så skyll inte på matr. utan på okunskap eller ovilja/lathet hos den som utfört arbetet och sist men inte minst oviljan hos kunden/brukaren att betala för nått som han ev. i framtiden kan ha nytta av

Kan bara hålla med Skogstomten - det mesta som gagnar leverantörer/montörer är att det skall gå fort, fort och när det skall gå fort blir det ofta fel.... :o
Denna tidsoptimering brukar INTE gynna oss slutkonsumenter eller 2,3,4, -hansköparen...

VP-rör rockar! Slang vet jag inte ens vad det är för något ;)

http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/el/el_installationer/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.