El
snickarboden: Låt dem isolationsmäta allt sen så är du rätt garderad. Det är rätt avslöjande om där är skador på kablar. /Kent
swecul: [citat] Vilken är det som man inte behöver gräva ner? NVUX ::)eller något liknande? Tack Mats_O för inlägget!! :)
Tomas_G: [citat] Hade jag vetat hade jag kravställt... :-( Jag har i princip specat varenda kabel och kopplingsväg efter att elektrikern var här första gången och vi hade en muntlig diskussion om vad som var möjligt. Några punkter gick inte att genomföra, och då uppdaterade vi specen. Elcentralens utformning har jag också specat i sin helhet och alla ingående detaljer i installationen har jag
rademacher: Jag betalade 30000 :'( för ett plan, nya fk kablar 560 meter, 14 nya uttag, 10 lamputtag, 10 strömbrytare, ny elcentral, en dimmer. 30 timmars arbete. Men materialpriserna från min elektriker ligger mellan 150 och 300 procent över vad elbutik.se tar för samma produkter. Så fråga hur han kommer att ligga prismässigt vad gäller material. Jag kommer definitivt att köpa in mer material
MatEr: rörande monteringslåda! Läs produktblad för respektive utrustning det skiljer lite granna! det är måtten för den fria ytan runt dowlighten som styr! Normalt är att i ett innertak så sätter man alltid! en monteringståda el dyl! Ip44 borde vara tillräckligt för din miljö! Lite svårt att säga utan att ha sett det! Kabel som är lämplig är EKPK 3G1,5 Riktigt hållfast kabel som tål
Snailman: [citat] Ok, så när fasadskåpet sitter på sin tillfälliga stolpe, så kommer nätbolaget dit och kopplar in sin ledning (men slår inte på strömmen) När detta är klart så måsta man kontakta sin elektriker igen, och han skickar in färdiganmälan, och strömmen slås på. När huset är rest, flyttar man skåpet till sin slutliga plats på väggen utan att behöva kontakta nätbolaget?
jonasmj: Mina Elrond-skydd indikerar rött när de löst ut, tror det är i två steg så man klarar två jobbiga transienter per skydd. Installerade förra sommaren och hittills fungerar allt fint än :)
jonasmj: Skulle väl själv satsat på ny pump men det du behöver om du prompt ska behålla den pump du har är en frekvensomformare. Rätt dyrbara grejer även om den du behöver är liten. Sen är det inte säkert att din pumpmotor gillar att gå speciellt mkt på nåt annat än 50Hz, dvs den kan åldras kraftigt i förtid och så åker du iaf på att köpa ny pump...
Skogsbananen: Om du inte har någon elanslutning så är det väl smart att köra 12V-system med några solceller. Batterier med några hundra ampertimmar och solceller brukar räcka till belysning och radio t.ex. Sen kan man ju köra gasolkyl och gasolspis. Vad är det egentligen du vill veta om att utnyttja solenergin? Edit: lite länkar: www.sunwind.se www.aquasol.se www.legoelektronik.se osv... Biltema har
Skogsbananen: Om du har en multimeter kan du ställa in den i "pipläget" och kolla vilka klämmor som har kontakt med vad. Annars om du kan fixa en bild på uttaget så kan vi avgöra exakt hur det ska kopplas.
Skogsbananen: Jag tänkte mej en värmegolvskabel. Men om det finns såna där patroner så verkar ju det bättre. Om jag skulle tillverka något dylikt skulle jag köpa patronen FÖRST så att smeden har den i handen när han svetsar dit gängan.
Daniel_179: Jag ska ha 20W spottar. Vet inte om jag tror på det där med slumpartat, är det verkligen vanligast? Var lite inne på något matrisaktigt, t.ex. 3x3 i sovrum (som är mindre) och 3x4 över kök/hall och detsamma över vardagsrummet. Kommer inte placera spottarna nära kanten eftersom jag har en ljuslist där och det kommer inte heller finnas några höga möbler eller överköksskåp. Eller
DeBe: [citat] Det står i SS att biledaren skall anslutas så den får ett fullgott skydd och det anses den få om den är inkopplad mot jord i båda ändar. Om man bara ansluter i ena änden och kabeln går av så är ju ena delen mekaniskt skyddad och inte den andra. Dock på platser med mycket störningar t.ex industrier och liknande så bör biledaren bara kopplas in i matande ände för att leda
Tomtebo: [citat] Hmm fast då är det ju en handduksstång man behöver - http://objects.hadab.se/picture/colour/original/k20000/k20272.jpg
Sickboy: direktlänk till den jag menade istället: http://www.lutron.com/Products/productDetail.aspx?fid=rania&cid=1
Sickboy: Välj i så fall Vinga armaturen, möbeldownlights duger inte till allmänljus. De funkar bra som belysning i bokhyllor osv. men inte i taket. Bäst ljus får du med en downlight med MR16 lampa, men de kräver ett större inbyggnadsdjup. GY6,35 är en standardsockel, inget skumt med den. Finns reservlampor på Clas Ohlson eller varsomhelst nästan.
abel48: Tackar så mycket för hjälpen. Då får jag åka och köpa kabel och gräva... 8-) MVH Anders
elmont: Vinden är ett torrt utrymme så där duger IP 20 (man kan ju täcka in under sprutningen)
Kaffekokare: I min lägenhet (byggd 2005) sitter det två uttag (IP44) i badrummet, på cirka en meters höjd. Så jag antar att det är tillåtet!
Granit999: [citat] Spisar, hällar etc som går att koppla en-fas, två-fas eller 3-fas har alltid samma effekt oberoende av inkopplingsalternativ. Det är säkringen och kabelarean som skiljer.
Mats: Som antyds ovan så går det inte att bedömma utan att veta hur långt det är, hur många säkringar är det i centralen. Var kommer inkommande i från. Hur ser det ut på vinden, med flera frågor. Grundtipset är väl att be om offert från några olika elfirmor och se vad som händer
Mats: Då ska jag glädja dig med att du åtminstånne har en vän i viken. Jag driver samma linje. Man ska inte ha ljus och uttag på samma säkring och strukturerad kabeldragning är snyggt och smart. Dessutom flexiblet när man vill bygga om i framtiden. En värdehöjare som de flesta bommar
hempularen: Man brukar ju rekomendera att en diskmaskin skall ha en egen grupp. Däremot så är det oftast inga problem att dela vardagsrum och div lampor med en grupp i köket. I köket har man typiskt apparater som drar mycket. Kaffebryggare, vattenkokare micro brödrost osv. I ett vardagsrum är det oftast bara ca 150w belysning och kanske ytterligare 50-60w på TV och tillbehör till den. Om du ändå