9 180 läst ·
5 svar
9k läst
5 svar
Kapslingsklass på el-element i badrum ?
Behöver komplettera badrummet med ett extra el-element och funderar över vilken kapslingsklass som behövs ?
Idag sitter där en värmefläkt (trasig) som har IP24
Är det tillräckligt?
Elementet kommer att sitta mindre än 1m från duschdraperiet.
Idag sitter där en värmefläkt (trasig) som har IP24
Är det tillräckligt?
Elementet kommer att sitta mindre än 1m från duschdraperiet.
IP 24 avser att du sätter elementet i områder 2 som är det område som sträcker sig från badkar/duschkarskanten och 0,6m ut ifrån kanten, eller 0,6 meter i från duschmunstycket i normal position vid dusch utan kar och ut 0,6 meter.
Sitter elementet utanför detta område så är det område 3 och då gäller IP 21. Dock så rekomendrar jag dig att sätta lägst IP 24.........!!
Sitter elementet utanför detta område så är det område 3 och då gäller IP 21. Dock så rekomendrar jag dig att sätta lägst IP 24.........!!
Tackar!rockles skrev:IP 24 avser att du sätter elementet i områder 2 som är det område som sträcker sig från badkar/duschkarskanten och 0,6m ut ifrån kanten, eller 0,6 meter i från duschmunstycket i normal position vid dusch utan kar och ut 0,6 meter.
Då är det IP24 som gäller för mig.
Handduks tork? finns upp till 100watt, mer användning för... bara en liten ide...
Om det räcker förståss...
Om det räcker förståss...
Klicka här för att svara