Har lurat länge på det här forumet men nu är det första gången jag frågar något...

Jag och min sambo har nyligen köpt en lägenhet och tyvärr ligger stora delar av elen dragen utanpå väggarna (när elen renoverades nyligen var detta ett val av tidigare ägare). Vi vill nu fälla in kablar i väggarna och samtidigt utöka med ett par uttag.

Frågan är tvådelad: Är detta något man kan göra själv? Jag förstår att elarbetet måste utföras av elektriker, men att öppna upp väggen är det svårt/jobbigt att göra själv? Hur gör man? Verktyg?

Om det är för svårt eller jobbigt, vad kostar det att leja bort hela arbetet? Lägenheten är på ca 90 kvadrat... Mellan tummen & pekfingret duger gott :)

/Andreas

Går att göra själv med en spårfräs köpt på Jula för ca 1100 kr. Ett oehört skitigt arbete som komme att fylla er lägenhet med byggdamm. Tänk noga efter om ni tycker det är värt veckor av städning

borde kunna gå att hyra en proffsmaskin med en ordentlig grovdammsugare till. Så att ni slipper damm i HELA huset.
Kolla först med en firma som hyr ut dessa, i relation till att köpa.

Lycka till

Så gjorde jag; dvs hyrde hela kitet, dammsugare och rubbet. Blev inte mycket damm alls. Men svettigt att fräsa i taket.

• Gilla
Emil Stenqvist
  • Laddar…
Vilken dammsugare använde du?? Jag hyrde en Dust Control...blev mycket damm ändå.

Ett tips är att förbereda för elektrikern genom att efter du dammsugit spåren spreja dom med golvprimer blandad med vatten. Enklare att fästa rören för trådarna då och att spackla igen sen med gipsbruk/rotband.

Även vi hyrde fräs+damsugare från Cramo. Minns inte märket.
Men visst dammade det. Mycket. Och damsugaren var TUNG!!

/ Fredrik

Märket på dammsugaren har jag inte någon aning om. Såg ut som en grovdammsugare modell fetare. Det var iaf en sån som dammet hamade i en plastpåse hängandes under. Kanske beror resultatet på vilken fräs man använder (hur väl sugningen funkar). Fråga mig inte om märket på den, minns tyvärr inte det heller. Minnet är bra men kort.. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.