Medans man väntar på att elektrikerna ska få tid att komma ut till stugan och hjälpa en så kan man ju av ren nyfikenhet fråga runt här av intresse.
Så att man har beställt att han ska komma och montera in ett belysningspaket bestående av 12v spottar och trafo samt dimmer.Sen fick man besök av grannen och vi började snacka lite om hur det funkar med transformatorn om vilken sida på transformatorn som dimmer kommer att kopplas in på blir det på(rättta mig om jag har fel vad sidorna heter)primär eller sekundär,tycker det borde vara på "primär" sidan.
MVH!

Japp, det är rätt, på primärsidan, eller om ni vill: 230V-sidan

De flesta 12voltsspottar använder en elektronisk transformator som kopplas innan transformatorn (primärsidan), sedan stryper man ingångsströmmen till transformatorn för att få ned ljusstyrkan.

Ett fall jag kan komma på där dimmern sitter på sekundärsidan ( efter transformatorn) är om du vill dimma LED belysning, en diod måste ha sina specade volt, tex 5volt, annars lyser den inte, därför anväder man egentligen något som kallas pulsbreddsmodulering, man tänder och släcker dioden flera ggg per sekund för att kunna dimma den, resultatet blir att den aldrig hinner tända upp helt och upplevs svagare.

Urbans har lite fel, lysdioder är snabba med svarstider i mickrosekunder intervallet. Lysdioden lyser för fullt när strömmen är på men det är ögat som inte reagerar så snabbt.

Pulsbredds modulering är ett sätt att dimma, att helt enkelt sänka strömmen är ett annat. Det finns EN typ av LED som ändrar färg om man bara minskar strömmen och då måste man pulsbreddsmodulera. (pulsbredd = full ström på, ström helt av, full ström på, ström helt av, full ström på, ström helt av, kvoten mellan till och från ger ljusstyrkan).

Prototypen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.