3 955 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Standard för anslutning av strömbrytare?
En fråga från en nybörjare. Finns det någon standard för hur en strömbrytare (den synliga delen) ansluts till "innanmätet" (den osynliga delen) så att man kan köpa själva brytaren från vilken tillverkare som helst? Ett exempel är om man vill använda "designade" brytare till ett "standardinnanmäte".
Nej, tyvärr.
Är det samma fabrikat kan det vara lika, men å andra sidan måste man då få tag i lösa sargar och vippor.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det var visserligen ett uttag men nya och gamla såg likadant ut från samma tillverkare men anslutningen för skyddsjord passade inte ihop. Man fick vackert byta alltihop. Man måste ha rätt årsmodell också.
Prototypen
Prototypen
Jag förstår inte riktigt diskussionen är det bara själva "knapparna" på brytaren han vill byta?? Kan ju inte vara så dyrt att köpa en färdig brytare isåfall.. För det är väl någon typ av standard på infällda brytare iaf så att de passar i dosan i väggen..
Det jag är ute efter är om det går att köpa själva insatsen (det som byggs in i väggen) från en tillverkare och vid ett senare tillfälle bestämma sig för utseendet på "knapparna" och "ramen". Antar att de två senare monteras med någon slags "snäpp"-konstruktion och då är det ju viktigt att bitarna passar ihop så att säga.
Köper du Eljo så passar det mesta ur deras olika serier, men jag tycker du krånglar till det. Insatsen i väggen sitter inte fastgjuten i urberget utan i en dosa och är lätt att byta, vill du vänta med att bestämma utseende så sätt dit några billiga Biltemabrytare och byt sedan?
Får väl erkänna att anledningen till tillkrånglandet handlar en hel del om snålhet. Kunde man köpa superbilliga insatser och sedan klämma på designer-ramar och -vippor istället för att även köpa design-insatser så har man väl sparat en slant?
Men snålheten bedrar väl visheten antar jag?
Men snålheten bedrar väl visheten antar jag?
Tycker det låter som att du tror att man bygger in knappen så att den typ sitter bakom väggen å inte kan tas loss lätt sen.. Rätta mig om jag har fel kanske bara missuppfattar dig totalt..
För det känns ju dumt att köpa "bakdelen" till knappen först å sen köpa en knappsats man tycker är snygg.. När man köper strömbrytare följer ju allt med..
EDIT Oj tog ett tag att skriva så det hade skrivits en massa redan.. Men som sagt finns nog inga större pengar att tjäna på det där utan ägna tiden till att leta på knapparna du vill ha och vart de finns billigast..
För det känns ju dumt att köpa "bakdelen" till knappen först å sen köpa en knappsats man tycker är snygg.. När man köper strömbrytare följer ju allt med..
EDIT Oj tog ett tag att skriva så det hade skrivits en massa redan.. Men som sagt finns nog inga större pengar att tjäna på det där utan ägna tiden till att leta på knapparna du vill ha och vart de finns billigast..
Tja, det finns inga designinsatser...det är designen du betalar för på dyra designbrytare, inkråmet är samma i en dyr designbrytare som en billig från samma tillverkare...zachris skrev:
merten har lösa insatser utan ram och vippa, sen kan man köpa och byta ut ram och vippa hur man vill i stort sett så länge man håller sej till dom. även eljos insatser passar med merten, jag vet dock inte om det gäller alla.
Bra tips! Jag har även sett dimmer-insatser som sägs passa till Jung, Gira, etc. så det kanske finns firmor som har förstått problemet ungefär som det finns plastficke-tillverkare som har hål för både europeiska och amerikanska pärmar?pellefant skrev:
Jag är intresserad av Jungs brytare och dimmrar. Dock skulle jag gärna slippa köpa deras hutlöst dyra dimmerinsatser. Har du någon information om vilka andra insatser som kan tänkas passa Jungs vred, täckplatta och ram? I en annan tråd nämns det att ELJOs dimmerinsatser skall passa bra ihop med Jungs produkter. Skribenten verkar dock ej vara aktiv på forumet längre, och jag skulle gärna vilja verifiera att även ramen hålls på plats på ett vettigt sätt. Eventuellt får jag väl köpa ett exemplar av varje grej och prova...zachris skrev:
Klicka här för att svara