12 457 läst ·
26 svar
12k läst
26 svar
El kablar i gammalt hus
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Du tycker alltså att alla husägare som inte har jord i lamputagen i taket skall dra helt ny el?mackan67 skrev:
Vem är du? Ordförande i föreningen för Sveriges arbetslösa elektriker, eller?
Om det behövs ny el eller inte i Karins hus kan vi väl knappast veta?
/ Fredrik
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Mackan 67 får väl föreslå detta, ledningarna är ju 50 år och det börjar väl att vara dags, sedan har de inte rätt färg enligt senaste mode och alla andra branscher ropar ju efter uppgradering till senaste modell/program/utförande.
En installation från 50-talet är godkänd även idag utan skyddsjord, men det är anläggningsägarens ansvar att anläggningen underhålls och är i ett gott skick.
Vi överlåter till Karin med sambo att avgöra detta, är de osäkra så finns besiktningsmän som besiktigar elanläggningar, deras grundfråga tror jag att de fått besvarad.
Prototypen
En installation från 50-talet är godkänd även idag utan skyddsjord, men det är anläggningsägarens ansvar att anläggningen underhålls och är i ett gott skick.
Vi överlåter till Karin med sambo att avgöra detta, är de osäkra så finns besiktningsmän som besiktigar elanläggningar, deras grundfråga tror jag att de fått besvarad.
Prototypen
Orsaken att jag "hoppade på" Mackan, var att vi inte vet om anläggningen är från 50-talet och faktiskt vet ganska lite om den.
Det enda vi egentligen vet är att den inte har jordledning i takkontakterna, samt att färgerna inte följer dagens standard. Det ensamt tycker jag definitivt inte innebär att man skall lägga 40-200' på att byta all el.
Jag håller däremot med om att det kanske vore klokt att få någon att kolla på en anläggning som eventuellt, åtminstonde delvis, är från 50-talet, men att rekomendera byte utan att veta mer än såhär tycker jag låter MYCKET konstigt.
/ Fredrik
Det enda vi egentligen vet är att den inte har jordledning i takkontakterna, samt att färgerna inte följer dagens standard. Det ensamt tycker jag definitivt inte innebär att man skall lägga 40-200' på att byta all el.
Jag håller däremot med om att det kanske vore klokt att få någon att kolla på en anläggning som eventuellt, åtminstonde delvis, är från 50-talet, men att rekomendera byte utan att veta mer än såhär tycker jag låter MYCKET konstigt.
/ Fredrik
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jodå jag håller med, det är mycket på det här forumet vi bara gissar hur det ser ut men vi är utspridda över hela landet så vi får fortsätta med det. Ett problem är att frågeställaren ofta har dålig information att lämna och ibland inte bevakar sin tråd och lämna mer information så att det styr åt rätt håll utan vinglar iväg.
Prototypen
Prototypen
Just detta med att ställa frågor och sen inte bevaka och ge feedback tycker jag också är lite dåligt. Om man nu inte har tid att bevaka, vänta då hellre med att ställa frågan så dom som kan och har kunskapen kan hjälpa till på bästa sätt. Tycker jag iaf.
//Janne
//Janne
Inte enligt hemmafixarens egenkontroll...
1. Släck allt ljus
2. Se om någon kabel lyser rött
/Kent
1. Släck allt ljus
2. Se om någon kabel lyser rött
/Kent
Hej ...Mikael_L skrev:Om ert 50tals-hus är kopplat med den färgstandard som gällde på den tiden så är vit fas och svart nolla, vilket betyder att mest rätt är att koppla vit-brun och svart-blå.
Sen har det som redan sagts ingen större betydelse ute vid förbrukaren.
it-snubben, du har rätt i det, men det fungerar egentligen bara om man kopplar in lampsockeln direkt, för vi har ingen standard för hur vi sätter fas/nolla i kontakterna.
Som lite kuriosa kan jag väl nämna att om E27 -den vanliga skruvlampsockeln inte redan funnits och någon skulle komma på den nu idag så skulle den aldrig på några som helst sätt bli godkänd. Vare sig SEMKO, CE ngn amerikansk standard osv är applicerbar på en kontakt så lätt åtkomlig för fingrarna på konsumenten. Jag är tom rätt övertygad att inte ens Kinesiska eller Indiska osv regler skulle godkänna den.
Men det är en viss kraft i en standard som funnits i ... jag hur länge tro? 100 år?
Ni kan förövrigt kolla hur alla nyare lamptyper har sina kontakter utformade, t.ex. min skrivbordslampa som har något slags lysrör som man sticker in i en kontakt där det inte är en chans att komma åt kontaktblecken med fingrarna.
ps. När ni ändå håller på och meckar med era elkablar, kolla i vilket skick dom är! Har isoleringen börjat torka och smula sönder är det nog hög tid att beställa en eluppfräschning. Kablar från 40-talet är nästan alltid livsfarliga idag, ni kanske har lite modernare material som kan var hyfsat OK fortfarande.
Och välkommen till forumet förresten.
Du var inne lite på det här med nya kablar i ett gammalt hus. Jag har köpte ett underbart litethus från slutet på 40talet. Jag skulle vilja renovera hela el-installatione, ny sentral, proppskåp, kalar stickkontakter, ja, allt. Hur går man till väga? Är det bara att ringa den lokala elfirman eller kan man få ner priset genom att göra något själv? Vad bör man tänka på när man gör en nyrenoveringa av allt, jag vill lära mig så mkt som möjlig innan jag ringer elfirman.
Mvh
Nybliven husägare.
En stor fråga ... många olika svar...miata92000 skrev:Hej ...
Du var inne lite på det här med nya kablar i ett gammalt hus. Jag har köpte ett underbart litethus från slutet på 40talet. Jag skulle vilja renovera hela el-installatione, ny sentral, proppskåp, kalar stickkontakter, ja, allt. Hur går man till väga? Är det bara att ringa den lokala elfirman eller kan man få ner priset genom att göra något själv? Vad bör man tänka på när man gör en nyrenoveringa av allt, jag vill lära mig så mkt som möjlig innan jag ringer elfirman.
Mvh
Nybliven husägare.
Jag tror att det första är att bestämma sig för vilken nivå du vill lägga dig på. Ska du endast byta ut ledningar och uttag/brytare eller ska du utöka installationen när du ändå håller på?
Vid endast byte så kan du kanske börja med att besiktiga anläggningen för att utröna i vilket skick den är. Om den är hyfsat bra så kanske det kan vara.
En möjlighet är att be om en prisuppgift för totalt utbyte men allteftersom elektrikern jobbar sig igenom får han avgöra om det gamla är tillräckligt bra.
Här sparar du nog inte så väldigt mycket pengar på att göra en del av jobbet själv, att dra in de nya ledningarna är rätt snabbt gjort. Fråga om du kan hantlanga lite, mata kabel i andra änden osv.
Vill du utöka installationen så börjar det dra iväg mer i pengar. Här kan det finnas en del att spara om elektrikern/elfirman tillåter dig att göra en del av jobbet själv, tex montera (fräsa ev) elrör, dosor osv.
Billigast blir det om du handlar materialet själv gör allt eller nästan allt själv och får någon behörig elektriker att kontrollera och godkänna, men det kan vara svårt att få någon att ställa upp på det (egentligen är det inte tillåtet att göra så).
Jag förstår att alla vill komma billigt undan, men jag tycker att det är få som tänker på att det faktiskt är en investering också. Dels bor man i ett säkrare och med utökad installation bättre hus, dels går ju husets värde upp, särskilt då man har ordentliga kvitton att visa upp för de nya köparna.
En annan aktiv tråd med samma tema:
http://www.byggahus.se/forum/el/71761-byta-el.html
Klicka här för att svara