Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Snart är det dax att anlita någon för alla elarbeten i vårt lösvirkes bygge. Som vanligt så letar man ju ställen att spara pengar på. Vi har en kompis som är elektriker dock en ganska "ny" sådan. Han kan absolut tänka sig att göra all el åt oss men vet inte riktigt själv hur det fungerar med alla regler och så. Efter att sökt runt lite här så börjar jag ana att detta inte går?
Är själv inte så hemma i allt detta så därför vänder jag mig till er. Går det på något sätt att polaren drar elen och var i så fall finns fallgroparna? Hoppas någon på ett enkelt sätt kan förklara lite för mig.

Om du avser att göra en alltigenom laglig installation så är det solklart: det är enbart en behörig elektriker som får göra någonting alls vad det gäller den fasta installationen. Alt. kan en anställd på en elfirma göra det utan att vara behörig, om det finns en behörig elektriker på firman som är ansvarig.

Om du funderar på vad som rent fysiskt GÅR att göra, så kan din kompis eller vem som helst installera elen om han klarar av det. Men då blir det som sagt inte lagligt.

På vilket vis är din kompis elektriker? Är han utbildad, har han behörighet? Varför är han dåligt insatt i reglerna? Om han är nyutbildad borde väl han om någon vara bra på alla regler?

En lösning är ju att få tag på en behörig elektriker som är villig att övervaka och ansvara för installationen utan att rent fysiskt gör allt arbete själv. Vad det gäller lagligheten i detta arrangemang vet jag inte riktigt, jag tror att det hamnar i någon gråzon. Alldeles ovanligt är det i alla fall inte.

Jobbar din kompis på någon firma? Då kan man kanske engagera dem i det hela?

Tack för snabbt svar. Kompisen är anställd elektriker sedan ett par år. Regler av detta slaget intresserar honom inte speciellt mycket och som anställd behöver han ju inte bry sig heller.
Misstänker att jag dras åt en gråzon...
Om man gör det hela lite mer konkret så kanske jag förstår bättre. Säg att jag anlitar en firma som drar fram byggström åt mig. Sedan när tiden är inne så fixar kompisen alla dragningar invändigt. Och kopplar på det riktiga elskåpet. Var går det fel? Vad är det som gör att det inte går att göra så? Är det någon som skall godkänna elen? Vem?

Det hela är väldigt solklart om man vet om reglerna!(som vanligt ;-))

Din kompis är med största sannolikhet vad man kallar "el-yrkesman" som normalt jobbar på en firma med en behörig installatör.
Hade han varit behörig hade han vetat om det, annars kan man alltid fråga gratis på elsäkerhetsverkets hemsida genom att ange personummret (som är samma som behörighetsnummret).
Att jobba under någons behörighet regleras i anställningsförhållandet och kan endast i undantagsfall spänna över olika företag (då får man söka dispens från elsäkerhetsverket)

Vitsen med ovanstående är att den behörige skall känna til kunskapsnivån på den anställde så att denne inte får svårare uppgifter än vad han/hon klarar av samt att det ska finnas en "guru" att fråga vid oklarheter.

Den behörige ansvarar för att arbetet blir rätt utfört med rätt material rätt monterat och att nödvändiga kontroller utförs.
Normalt så gör man detta i en "mix", kontrollansvaret kan delegeras skriftligt till montören som på egen hand utför kontrollerna.
Men oftast är det den behörige som räknar på dimensionering och utlösninsvillkor och sedan tillhandahåller rätt material till montören.

Man kan inte "bara" jobba under en annans behörighet, utan det måste alltså finnas ett anställningsförhållande!

"Kompisen är anställd elektriker sedan ett par år. Regler av detta slaget intresserar honom inte speciellt mycket och som anställd behöver han ju inte bry sig heller."

Underbar inställning den killen verkar ha. :confused:

//Janne

x man skrev:
"Kompisen är anställd elektriker sedan ett par år. Regler av detta slaget intresserar honom inte speciellt mycket och som anställd behöver han ju inte bry sig heller."

Underbar inställning den killen verkar ha. :confused:

//Janne

Kanske inte. Han kan vet nog mer än vad han säger. Han orkade nog inte ha den diskussionen just då.

tokan skrev:
Misstänker att jag dras åt en gråzon...
Är det någon som skall godkänna elen? Vem?
Ingen gråzon. Har din kompis ingen behörighet får han inte göra ett skvatt så länge han inte får tillåtelse att sätta upp det på firman han arbetar på.
På firman finns det enbart en person som har det yttersta ansvaret och samtliga övriga anställda eletriker arbetar på den personens behörighet. Även om de själva är behöriga så är det inte den behörigheten de arbetar på när de gör jobb som anställd. Först när de har stämplat ut så görs eljobb på deras egna ansvar... dvs om de har behörighet.

Behörighet som jag har uppfattat det är egentligen ett ansvarsförhållande och för att få behörighet så måste man praktiserat inom yrket i ett antal år samt ha utbildning som det ställs krav på. Och det är som ett körkort. Man behöver även ansöka och pröjsa... och har man inte gjort det så får man inte köra/koppla på egen hand även hur säker/duktig man är.

sverre skrev:
Det hela är väldigt solklart om man vet om reglerna!(som vanligt ;-))

Din kompis är med största sannolikhet vad man kallar "el-yrkesman" som normalt jobbar på en firma med en behörig installatör.
Hade han varit behörig hade han vetat om det, annars kan man alltid fråga gratis på elsäkerhetsverkets hemsida genom att ange personummret (som är samma som behörighetsnummret).
Att jobba under någons behörighet regleras i anställningsförhållandet och kan endast i undantagsfall spänna över olika företag (då får man söka dispens från elsäkerhetsverket)

Vitsen med ovanstående är att den behörige skall känna til kunskapsnivån på den anställde så att denne inte får svårare uppgifter än vad han/hon klarar av samt att det ska finnas en "guru" att fråga vid oklarheter.

Den behörige ansvarar för att arbetet blir rätt utfört med rätt material rätt monterat och att nödvändiga kontroller utförs.
Normalt så gör man detta i en "mix", kontrollansvaret kan delegeras skriftligt till montören som på egen hand utför kontrollerna.
Men oftast är det den behörige som räknar på dimensionering och utlösninsvillkor och sedan tillhandahåller rätt material till montören.

Man kan inte "bara" jobba under en annans behörighet, utan det måste alltså finnas ett anställningsförhållande!
¨Har väldigt svårt för att få alla dessa regler att fastna av någon anledning. Det faller väl på bristen av intresse helt enkelt.

Trorligtvis är det väl så att han jobbar under någonannans behörighet precis som du säger.
Min fråga kvarstår dock. Vad är det förutom en liten sak som kallas lag som hindrar mig från att göra så som jag skrev ovan. Är det några papper som någon kommer vilja ha som kommer saknas? Är det någon nätägare eller kontrollant eller liknande som blir arg? Eller vad?

Linnex skrev:
Ingen gråzon. Har din kompis ingen behörighet får han inte göra ett skvatt så länge han inte får tillåtelse att sätta upp det på firman han arbetar på.
På firman finns det enbart en person som har det yttersta ansvaret och samtliga övriga anställda eletriker arbetar på den personens behörighet. Även om de själva är behöriga så gäller inte deras behörighet under arbetspasset. Först när de har stämplat ut så görs eventuella eljobb på deras egna ansvar... dvs om de har behörighet.

Behörighet som jag har uppfattat det är egentligen ett ansvarsförhållande och för att få behörighet så måste man praktiserat inom yrket i ett antal år samt ha utbildning som det ställs krav på. Och det är som ett körkort. Man behöver även ansöka och pröjsa... och har man inte gjort det så får man inte köra/koppla på egen hand även hur säker/duktig man är.
Börjar förstå detta.
Jag undrar bara vad som händer i praktiken om jag ändå skulle göra så som jag beskrev ovan.

tokan skrev:
Börjar förstå detta.
Jag undrar bara vad som händer i praktiken om jag ändå skulle göra så som jag beskrev ovan.
Om det är ett mindre jobb händer det nog inte ett skit så länge som inte kåken brinner ner och de börjar undra vem som har kopplat.

Men är det ett större bygge du håller på med så skall du väl lämna in ett kontrolldokument till byggnadsnämden när du är klar och på det så måste bla den behöriga eletrikern skrivit dit sin kråka... I a f så begär de det hos mig.

Linnex skrev:
Om det är ett mindre jobb händer det nog inte ett skit så länge som inte kåken brinner ner och de börjar undra vem som har kopplat.

Men är det ett större bygge du håller på med så skall du väl lämna in ett kontrolldokument till byggnadsnämden när du är klar och på det så måste bla den behöriga eletrikern skrivit dit sin kråka... I a f så begär de det hos mig.
Ok. Det är alltså där alttihopa faller. Det är alltså kommunen som blir ilskna :-)
Och jag själv då om det händer något.

På det rent praktiska området så måste en behörig elektriker skicka in en färdiganmälan för att du skall kunna gå över från byggström till "riktig" inkoppling.

Om vi sedan tittar på vad som kan bli fel/farligt. Jag skulle inte våga låta en nyutbildad på helt eget bevåg göra stora installationer i mitt hus, firman han jobbar på vet vad han kan och inte kan så bra. De ger honom arbetsuppgifter som han klarar av, alternativt kontrollerar det han gör. Jag skulle explicit inte vilja ha en elektriker i huset som är ointresserad av regler.

Jag skulle vara orolig för att det är en kille som vet att man skall koppla blått till blått (eller var det till gulgrönt???) osv. Som inte har brytt sig om det teoretiska området under utbildningen. När man arbetar med el, framförallt om man skall göra en hel nyinstallation så räcker det inte att man kan ett antal tumregler, man måste kunna regelverket, och ännu viktigare: Man måste veta VARFÖR en regel finns. Dvs kunna elläran bakom det hela.

Sedan så tror jag att om ni nu är kompisar så skall du inte utsätta honom, för detta, att extraknäcka i samma bransch som man är anställd i är illojal konkurrens med arbetsgivaren, ett godtagbart skäl för mer eller mindre omedelbart avsked i de flesta branscher.

Man skall även skicka in både för, och färdiganmälan till nätägaren !! Detta för att dom ska kunna ge besked om elleverans till det nya huset och för att sätta upp elmätaren när allt är klart.

Hm, hempularen hann lite före :p

hempularen skrev:
På det rent praktiska området så måste en behörig elektriker skicka in en färdiganmälan för att du skall kunna gå över från byggström till "riktig" inkoppling.

Om vi sedan tittar på vad som kan bli fel/farligt. Jag skulle inte våga låta en nyutbildad på helt eget bevåg göra stora installationer i mitt hus, firman han jobbar på vet vad han kan och inte kan så bra. De ger honom arbetsuppgifter som han klarar av, alternativt kontrollerar det han gör. Jag skulle explicit inte vilja ha en elektriker i huset som är ointresserad av regler.

Jag skulle vara orolig för att det är en kille som vet att man skall koppla blått till blått (eller var det till gulgrönt???) osv. Som inte har brytt sig om det teoretiska området under utbildningen. När man arbetar med el, framförallt om man skall göra en hel nyinstallation så räcker det inte att man kan ett antal tumregler, man måste kunna regelverket, och ännu viktigare: Man måste veta VARFÖR en regel finns. Dvs kunna elläran bakom det hela.

Sedan så tror jag att om ni nu är kompisar så skall du inte utsätta honom, för detta, att extraknäcka i samma bransch som man är anställd i är illojal konkurrens med arbetsgivaren, ett godtagbart skäl för mer eller mindre omedelbart avsked i de flesta branscher.
Nja... Tror som sagt inte att han är oitresserad av reglerna. Uttryckte mig nog lite dumt. Det är nog snarare så att han inte är så pratglad i alla lägen.
Har börjat förstå att det med elekriker är tydligt mycket specielt. Vilket det såklart skall vara med tanke på riskerna och kunskaperna dom måste ha. Men inte får väl "Olle snickare" sparken för att han hjälper brorsan att bygga ett hus?

I teorin kan han få det, kanske inte i praktiken så länge inte chefen blir sur på honom för ngt annat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.