Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ämnet verkar vara väl diskuterat men det kan vara på sin plats att titta lite i Elinstallatörförordningen som reglerar detta.

Där står det i §6
Elinstallationsarbetets utförande

6 § Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av
yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är
anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen.

Väldigt tydligt alltså.

Jag jobbar själv som elektriker med egen firma och behörighet AB och förstår om det kan upplevas fyrkantigt men då man sett vad fixare kan ställa till med så förstår man att det behövs. El kan skada både människor och egendom allvarligt och ska därför utföras av de som har utbildning. Jag vet inte om det finns något annat rimligt sätt att hantera det här. Utbildade och ansvariga ska dimensionera och utföra nybyggnationer, tillbyggnader och ändringar. Den som har nödig kännedom får byta ut apparater i anläggningar. Vad är alternativet som sagt. Jag betalar dessutom 450 kr per månad i ansvarsförsäkring, vilket kan vara bra för kunden om något händer.

Något intressant här är ju om någon här med behörighet själv har "besiktigat" anläggningar åt vänner och bekanta. Gissar att ingen törs skriva det. Jag tycker mig ha sett många som iaf fått godkänt av elektrikern att dra rören själv. Nu har väll tråden spårat ur lite men jag tycker det är konstigt att alla här med behörighet säger att de tvärvägrar att befatta sig med något som de inte själva gjort men i nästa sekund rekomenderas de som vill dra egna rör att ringa sin elekriker först så går det nog att komma övenrens.

man får ju inte berätta har på forumet om man begår lagbrott eller uppmana till lagbrott, kanske därför ingen skriver det....

Som svar på din fråga kan jag tala om att det förekommer, men säg det inte till någon och jag tar bestämt avstånd från sådan kriminell handling,det jag tidigare skrivit får ses som ett hypotetiskt exempel. I samma tidigare nämnda exempel bör tilläggas att rent hypotetiskt så hade den sagda betrodde hemmapularen en gedigen bakgrund som konstruktör av bland annat elmaterial,läst teknisk fysik hade bland annat konstruerat den motor som sitter i volvos V70 serie samt tagit fram styrsystemet till en robot om vilken jag enligt lag heller ej får nämna, och var allmänt överjävlig på det mesta. Dock ej behörig till att själv koppla sin el :-)

Det är hur man än vrider på det, bra att det finns regler och förordningar,man bör veta vad man handskas med och någonstans måste ju gränsen dras. Man ska inte försvara något som kan vara vådligt och därtill kriminellt att utföra själv utan behörighet. Jag kan dock få tycka att det kan kännas lite småkomiskt att en som jag både vet kan utföra ett arbete lika elsäkert som mig själv som elektriker och som även vet eoner mer än mig om både ellära,hållfasthetslära,materiallära, som beräknar,konstruerar och diemensionerar system inte får göra mer än att byta en stickpropp i huset när han utan vidare kan rita hela konstruktionen som jag en annan dag får installera åt den industri som köpt hans tjänster. Nu kan man försvara sig med argument om erfarenhet och så vidare. Jag nämner gärna en motorsåg som exempel på att fallet kan vara tvärtom. En rutinerad användare av en motorsåg vet vad som är direkt vådligt och absolut förbjudet om man inte vill bli lemlästad. Han vet också vad som kan vara riskabla situationer och hur han undviker dem.Han har erfarenhet och har under årens lopp lärt sig lite knep och en en del trick.
I händerna på en amatör som aldrig använt en sådan maskin så kan den vara absolut livsfarlig i synnerhet om han inte ens öppnat bruksanvisningen eller fått en genomgång av hur den fungerar av någon som har kunskap.

Om amatören däremot gått igenom hur den fungerar och därtill följt med någon granne/bror eller far till skogen ett par gånger och under deras vingars skugga själv fått försöka varsamt med deras förmaningar om vad man absolut inte får göra ekande i bakhuvet så anser jag att risken är liten för olyckor eller till och med mindre än en rutinerad som börjat bli tuff och kanske tar lite onödigt stora risker i bland.

I undertecknads fall så kanske skrivande person är radioamatör med stort intresse för elektronik,har genom godkänt prov som även i sitt allra enklaste utförande är ett T-cerifikat där krav om elsäkerhet finns med som ett viktigt kapitel.reparerat hemelektronik på någon lokal firma, kanske tidigare arbetat på en pappersindustri och haft sommarvikariat som elektrikerns hjälpreda och sin ledsagare ett par somrar på raken och slutligen hoppat på utbildning för att nå lite längre än att sluta som elektriker som min ovanstående hypotetiske vän.(eventuellt i verkligheten existerande person)

Ämnet verkar fäfdigt. Stänger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.