Hej!
Jag och min sambo har precis köpt ett hus ifrån 50-talet. När vi skulle sätta upp lampor i taket fanns endast två stycken sladdar, en grå och en svart..
Hur kopplar man dessa till vanliga lampor som har en blå och brun sladd?

Mvh Karin

Hur som helst, det spelar ingen roll vilken som går till vilken.

Jag har en fundering i sammanhanget.

Rent funktionsmässigt spelar det ju ingen roll hur man vänder ledarna. Men är det inte fördel att se till så att nollan finns på gängan i lampan och fasen på mittstiftet? Tänkte med tanke på att ev. strömförande del ska vara så skyddad som möjligt?

Jo, lite borde det ju ha betydelse, även om båda kontaktblecken sitter längst in i lampsockeln. Och samtidigt, när det gäller vanliga lösa lampor med sladd så blir det ju slumpmässigt var fasen hamnar.

Mikael_L
Om ert 50tals-hus är kopplat med den färgstandard som gällde på den tiden så är vit fas och svart nolla, vilket betyder att mest rätt är att koppla vit-brun och svart-blå.
Sen har det som redan sagts ingen större betydelse ute vid förbrukaren.

it-snubben, du har rätt i det, men det fungerar egentligen bara om man kopplar in lampsockeln direkt, för vi har ingen standard för hur vi sätter fas/nolla i kontakterna.

Som lite kuriosa kan jag väl nämna att om E27 -den vanliga skruvlampsockeln inte redan funnits och någon skulle komma på den nu idag så skulle den aldrig på några som helst sätt bli godkänd. Vare sig SEMKO, CE ngn amerikansk standard osv är applicerbar på en kontakt så lätt åtkomlig för fingrarna på konsumenten. Jag är tom rätt övertygad att inte ens Kinesiska eller Indiska osv regler skulle godkänna den. :D
Men det är en viss kraft i en standard som funnits i ... jag hur länge tro? 100 år?

Ni kan förövrigt kolla hur alla nyare lamptyper har sina kontakter utformade, t.ex. min skrivbordslampa som har något slags lysrör som man sticker in i en kontakt där det inte är en chans att komma åt kontaktblecken med fingrarna.

ps. När ni ändå håller på och meckar med era elkablar, kolla i vilket skick dom är! Har isoleringen börjat torka och smula sönder är det nog hög tid att beställa en eluppfräschning. Kablar från 40-talet är nästan alltid livsfarliga idag, ni kanske har lite modernare material som kan var hyfsat OK fortfarande.
Och välkommen till forumet förresten.

Mikael_L skrev:
it-snubben, du har rätt i det, men det fungerar egentligen bara om man kopplar in lampsockeln direkt, för vi har ingen standard för hur vi sätter fas/nolla i kontakterna.
Det är sant. Jag tänkte på fast monterade lampor, tex en taklampa, där man inte kan vara helt säker på att strömbrytaren är av vid byte av lampa.

En vanlig stickkontakt kan visserligen vändas hur som men kan också lätt dras ur om man är osäker.

Mikael_L skrev:
Men det är en viss kraft i en standard som funnits i ... jag hur länge tro? 100 år?
E27, E=Edison...
Thomas Alva Edison kan med fog räknas som världshistoriens förste elinstallatör, och han började sent 1880-tal...

Vissa standards biter sig fast, Schucko uttaget är också ganska gammalt (dock ej världsstandard.)

Gängsäkring gänga II är också E27, gänga I torde vara E14 och gänga III = E33 som finns på stora glödlampor

Prototypen

Nja, gänga D I är E21. Men då D IV H är en rörgänga, R1 1/4". Sedan hur vi kom från El kablar i gammalt hus till gängor, ja det är ju en annan femma...

Mikael_L skrev:
Om ert 50tals-hus är kopplat med den färgstandard som gällde på den tiden så är vit fas och svart nolla.......
Eftersom du inte är elyrkesman borde du vara lite försiktigare med vad du skriver. På "den tiden" fanns ingen allmän färgstandard utan det kunde variera kraftigt från ort till ort.
I det här fallet så är nog ingen skada skedd ändå eftersom det bara handlar om två ledare till en taklampa och jag är också av uppfattningen att vit borde vara fas och svart nolla men jag är inte helt säker. Det kan bara säkerställas genom mätning.

Mikael_L
Sawsaw, det fanns nog en allmän standard även på den tiden, som sa just att vit=fas och svart =nolla, annars skulle väl inte du vara av citat "uppfattningen att vit borde vara fas och svart nolla" ;) .

Men ditt påpekande är nog så viktigt ändå, för det är väl allt för ofta som det inte följer dessa "regler". Det är ju inte alltid säkert att det idag är kopplat med gängse färger och värre var det förr.

Det varierade även på samma ort mellan olika företag, i min lilla stad var det ganska nära 50-50 angående svart eller vit nolla

Jag har svart fas och vit nolla i mitt hus från 67 ;)

Tja, än en gång: Man kan ALDRIG lita på färgerna i gamla installationer...

Jag tycker ni ska dra ny el!!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.