7 387 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
Jordkabel
Hej,
Jag använder mig i dagsläget av en förlängningskabel (3-fas) från garaget till en maskinhall där jag kör vedklyv m.m. Jag har tröttnat att ha denna kabel liggande på tomten...50m och vill gräva ner en fast kabel istället. Jag hade inte tänkt att fastinstallera utan helt enkelt ha en "hanske" i varje ända och ha en "förgreningsdosa" med en 400v och 2 220v uttag i maskinhallen.
Vad behöver jag för kabel för detta?
Jag använder mig i dagsläget av en förlängningskabel (3-fas) från garaget till en maskinhall där jag kör vedklyv m.m. Jag har tröttnat att ha denna kabel liggande på tomten...50m och vill gräva ner en fast kabel istället. Jag hade inte tänkt att fastinstallera utan helt enkelt ha en "hanske" i varje ända och ha en "förgreningsdosa" med en 400v och 2 220v uttag i maskinhallen.
Vad behöver jag för kabel för detta?
Låter som att du inte har ström i maskinhallen? Lär inte vara speciellt många timmars jobb för en elektriker att sätta en liten central och koppla in andra änden om du gräver själv. Har du maskinhall kanske du även har grävmaskin...?
Sawsaw eller andra behöriga får väl skrika om de anser att det är fel men nog måste man kunna sätta en kopplingsbox/förgrening vid garaget och sen lägga markkabel till garaget och där ansluta den till ett cee uttagsdon. Reservation för om 50 meter blir för långt för 2.5mm2, då blir det till att dra från central
närmsta "tillåtna" är väl att dra jordkabel från en ny säkringsgrupp i garaget och ansluta till ett fast uttag på väggen på maskinhallen.
Skulle nog ändå lägga en tusenlapp till och få en central i maskinhallen, om inte annat för framtida bruk.
Det är skillnad på "kopplingsbox"/uttagsdon och handske. med handske blir det ju ingen fast installation.
Skulle nog ändå lägga en tusenlapp till och få en central i maskinhallen, om inte annat för framtida bruk.
Det är skillnad på "kopplingsbox"/uttagsdon och handske. med handske blir det ju ingen fast installation.
Klicka här för att svara