Visst, men nollan är viktigare än fasen. Inte bara att elektronik mm går sönder utan nolla, innebär ju livsfara också...

Floppman; jag trodde du också ville ha svar om dubbel ansl. på fassidan men svarar du ju på din egen fråga!?

Njae, kopplingsplintar till faserna i en vanlig villacentral har jag inte sett, det jag vill ha svar på är om samma regler gäller för nolla och fas. I tex ett mätarskåp ansluts ju alla nollor till samma plint men med ett speciellt bleck emellan varje för säkrare kontakt. I en JFB hamnar ju allt i samma utrymme om du förstår vad jag menar. Väntar också ett svar från tex Sawsaw.

x man skrev:
Sawsaw: Hur skulle du ha gjort? Vad är "by the book" att göra i detta fall?

//Janne
"By the book" att göra är som jag skrivit redan. Anslut inkommande nolla till en egen plint och utgå därifrån med 1 neutralledare till respektive jordfelsbrytare!

Hur ska du annars kunna ansluta en grupp som inte går via jordfelsbrytare?

Det har väl aldrig varit tal om att köra någon grupp utan jf-brytare, om så hade varit fallet så är det ju självklart med en separat nollplint. Men iallafall... vad göra med fasen? Det är det som fortfarande är oklart, dela skruvansl. på ingången av jf-brytaren eller vad anser du Sawsaw.

Ja, fasen kan du grena vidare på det viset men nollan ska gå till plint först!

Kanon! Då är allt solklart för min del.

//Janne

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.