6 825 läst ·
17 svar
7k läst
17 svar
Icke fungerande elmätare?
Moderator
· Stockholm
· 57 824 inlägg
Jag var för många år sedan med om motsatt problem, då gällde det en vattenmätare.
Vi var 18 fastigheter som via en samfällighet hade en gemensam anslutning till kommunalt vatten, dvs en vattenmätare (samfälligheten drev även en tryckhöjningspump). Vi hade sedan egna vattenmätare som användes för att fördela kostnaden.
Vi märkte att kommunens vattenmätare hela tiden visade 7% mer än summan av våra mätare. Efter flera år fick vi kommunen att byta mätare och kontrollera den gamal. Vi hade rätt, den visade 7% för mycket.
Då visade det sig att det finns en lag (glömt vad den heter) som reglerar hur mätfel skall hanteras. Jag uppfattade det som att den är generell för all sorts mätning. I princip så har jag för mig att åtminstonde i vattenfallet så får man accpetera ett mätfel på 3%, men om felet överstiger det så har man rätt till kompensation för hela felet, alltså även de första 3%en.
Vår sammfällighet fick tillbaka 15 - 20 000, inklusive ränta. Tog 3 omgångar innan stockholm vatten lyckades räkna rätt på räntan.
Vi var 18 fastigheter som via en samfällighet hade en gemensam anslutning till kommunalt vatten, dvs en vattenmätare (samfälligheten drev även en tryckhöjningspump). Vi hade sedan egna vattenmätare som användes för att fördela kostnaden.
Vi märkte att kommunens vattenmätare hela tiden visade 7% mer än summan av våra mätare. Efter flera år fick vi kommunen att byta mätare och kontrollera den gamal. Vi hade rätt, den visade 7% för mycket.
Då visade det sig att det finns en lag (glömt vad den heter) som reglerar hur mätfel skall hanteras. Jag uppfattade det som att den är generell för all sorts mätning. I princip så har jag för mig att åtminstonde i vattenfallet så får man accpetera ett mätfel på 3%, men om felet överstiger det så har man rätt till kompensation för hela felet, alltså även de första 3%en.
Vår sammfällighet fick tillbaka 15 - 20 000, inklusive ränta. Tog 3 omgångar innan stockholm vatten lyckades räkna rätt på räntan.
Om du kollar med nätbolaget vilket brytdatum du har på fakturan så kan du lämna MS dagen innan, då ska de inte kunna "beräkna" fel.pinebar skrev:Oj, berätta mer hemmapularen. Vi funderade just på det.
Eftersom jag som sagt har mätt varje månad sedan vi köpte huset, så har jag ju ganska bra koll.
Men eftersom vi ännu inte bor där på riktigt och eldar med olja också, så är ju elförbrukningen väldigt låg. Men Fortum vill inte riktigt förstå det, så de fakturerar oftast för mycket och så får vi tillbaka pengarna sedan. Detta trots att jag rapporterar in till deras hemsida eller telefon också varje månad.
Vet du var man kan läsa mer om dessa regler?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
