Har ett gammalt hus som vi renoverar. Började med övervåningen. Ringde en elfirma för att be dem dra ny el på övervåningen. Nuvarande elcentral är en gammal med proppar, med väldigt få grupper i. För närvarande finns det bara jord framdraget till källare och kök. När vi ändå drar ny el tänkte jag sätta dit en ny central med plats för betydligt fler grupper samt JFB. Jag bad elfirman dra el på övervåning, sätta upp en ny central samt att även flytta över elen från undervåning och källare till den nya centralen. Detta dels för att bli av med den gamla centralen, men även för att få JFB på hela anläggningen.

De sa dock att de inte ville flytta över befintlig el till den nya centralen utan ville istället dra om all el. Detta anser jag är onödigt då vi när övervåningen är klar skall börja renovera undervåningen och kommer då ändå att ta bort elen då den är utanpåliggande.

Att dra om elen på undervåningen för att inom en inte allt för avlägsen framtid riva bort den igen är inte ekonomiskt försvarbart, samtidigt känns det ruskigt fel att ha JFB på bara halva systemet när det är förhållandevis enkelt att koppla även den gamla elen till den nya centralen. Jag förstår inte varför man inte skulle få göra detta, det blir ju hur man än vrider och vänder på det en säkrare installation än att ha den gamla elen liggands kvar på den gamla centralen utan JFB. Elfirman har inte varit ute och sett utan vi har bara pratat över telefon.

Skall jag stå på mig om vad jag vill ha gjort, kontakta en annan elfirma eller får man inte göra så som jag vill?

Jonas

Hej Jonas.

Jo ,man kan göra som du vill.

Kolla med en annan firma, se vad dom säger. Sedan jämför dom 2.

Ta gärna en mindre lokal firma, så ni kan knyta en kontakt.
(alltid bra att ha hantverkare i närhetan när det är kris)

Det är fullt tillåtet att lägga in de gamla kablarna i den nya centralen, men isoleringen på gamla kablar kan vara så upptorkad och spröd att den rasar av så fort man petar på den och det var nog det som firman var rädd för. Dessutom blir det alltid en del skarvande och jox. Hur gammalt är huset och kablarna? Gränsen går vid ca 1955, före är isoleringen av tjärimpregnerad textil eller papper alt gummi och det brukar vara torrt som fnöske. Efter är det plast/pvc och det brukar ha klarat sig, men inte alltid.

Hej Hans, jag ser att du är lika ny som jag!
Du ska absolut stå på dig, be firman komma ut och titta på din anläggning. Det finns inga bestämmelser som kräver att det ska dras ny el bara för att man sätter upp en ny central. Fast det kan ju vara så illa att kablarna inte klarar att kopplas in igen (om isoleringen är av tjärpapp t. ex.) men det kan väl firman knappast veta utan att ha tittat på jobbet.

Tackar för snabba svar. Hur gamla kablarna är vet jag inte, men de är åtminstone plast. Kablarna vi rev ner på övervåningen var i bra skick och isoleringen smulades inte sönder.

Var lite rädd för att det hade med att göra att det inte fick gå ut ojordade kablar från en ny central. Ringer en annan firma imorgon så får vi se vad de säger.

Jonas

Det går väl i o f koppla JFB så den täcker båda centralerna alternativt installera två JFB.

Varför flytta nedervåningens kablar till en ny central? Behåll den gamla centralen tills vidare men montera en JFB bredvid.

Prototypen

HansJ skrev:
Har ett gammalt hus som vi renoverar. Började med övervåningen. Ringde en elfirma för att be dem dra ny el på övervåningen. Nuvarande elcentral är en gammal med proppar, med väldigt få grupper i. För närvarande finns det bara jord framdraget till källare och kök. När vi ändå drar ny el tänkte jag sätta dit en ny central med plats för betydligt fler grupper samt JFB. Jag bad elfirman dra el på övervåning, sätta upp en ny central samt att även flytta över elen från undervåning och källare till den nya centralen. Detta dels för att bli av med den gamla centralen, men även för att få JFB på hela anläggningen.

De sa dock att de inte ville flytta över befintlig el till den nya centralen utan ville istället dra om all el. Detta anser jag är onödigt då vi när övervåningen är klar skall börja renovera undervåningen och kommer då ändå att ta bort elen då den är utanpåliggande.

Att dra om elen på undervåningen för att inom en inte allt för avlägsen framtid riva bort den igen är inte ekonomiskt försvarbart, samtidigt känns det ruskigt fel att ha JFB på bara halva systemet när det är förhållandevis enkelt att koppla även den gamla elen till den nya centralen. Jag förstår inte varför man inte skulle få göra detta, det blir ju hur man än vrider och vänder på det en säkrare installation än att ha den gamla elen liggands kvar på den gamla centralen utan JFB. Elfirman har inte varit ute och sett utan vi har bara pratat över telefon.

Skall jag stå på mig om vad jag vill ha gjort, kontakta en annan elfirma eller får man inte göra så som jag vill?

Jonas
Får jag bara fråga vad det kostar att dra ny el? Vill själv gärna köpa ett äldre hus och renovera. Men hur vet man att elen måste dras om?

Jag fick betala 60.000 för att byta ALL el i huset... allt var orginal från 20-talet (förutom till spisen).

JesperS skrev:
Jag fick betala 60.000 för att byta ALL el i huset... allt var orginal från 20-talet (förutom till spisen).
jisses amalia vad dyrt. vi kommer ju aldrig ha råd med hus.

Hur stor del av ett hus kostnad är elen och vilken avskrivningstid tror ni man kan räkna med, kan 50-80 år ligga i närheten av sanningen?
Vilken bil för 60 000:- håller 50 år?

60kkr är inte speciellt mycket. Ingen jobbar gratis, dessutom är elmateriel faktiskt dyrare än man kan önska =/

Linnex skrev:
Det går väl i o f koppla JFB så den täcker båda centralerna alternativt installera två JFB.
prototypen skrev:
Varför flytta nedervåningens kablar till en ny central? Behåll den gamla centralen tills vidare men montera en JFB bredvid.

Prototypen
Visst kan man göra så, men utrymmesmässigt så är det bättre att om möjligt få bort det gamla skåpet. Dessutom så riskerar jag att annars få flytta det igen när det gamla väl försvinner, alternativt sätta dit någon dosa för att skarva kablarna för inkommande el. Verkar smidigare att byta elcentralen direkt så är den biten klar, utan tillfälliga lösningar med extra JFB, skarvar o.d.

Har nu ringt en annan firma som skall komma förbi och titta innan de säger vad som är möjligt och inte. Låter åtminstone mer seriöst än att direkt på telefon säga att all el skall dras om. Tyvärr så har de inte tid att komma förbi förrän i slutet på nästa vecka, så jag får se då vad deras dom blir. Hoppas bara att de inte har något emot att låta det gå ut ojordade ledningar från den nya centralen. Har för mig att jag hört någonstans att en ny central kan eventuellt räknas som en så genomgripande förändring att det krävs att allt skall vara jordat. Skulle regelsystemet vara så stelbent så blir det nog att ta till lösningen med att ha kvar den gamla centralen så länge och köra dem parallellt. Men som jag läst av era svar så borde det inte vara något problem, är det rätt uppfattat?

Vad kalaset komer att kosta vet jag inte, men gratis lär det ju knappast bli.

Jonas

Ni ska ju byta all el, men inte samma vecka, jag tror att reglerna tillåter att renoveringen kan ta ett år eller så. Min erfarenhet av elsäkerhetsverket som är högsta hönset är att utredning kan ta ett par år så då är ni klara med allt inan de kommer med "dommen".
Jag tror att du har tänkt helt rätt men din fråga till elfirman har misstolkats. Du kommer att byta allt som elfirman ville men ni har olika tidsperspektiv.

Prototypen

prototypen skrev:
Ni ska ju byta all el, men inte samma vecka................Jag tror att du har tänkt helt rätt men din fråga till elfirman har misstolkats. ....... ni har olika tidsperspektiv.

Prototypen

Jo så kan det vara. Samtidigt så är min erfarenhet (och kanske även elfirmas) att temportära lösningar tenderar ibland att bli permanenta. :rolleyes: Men så skall det inte bli i detta fall. Däremot så kan det mycket väl ta minst ett år, säker upp emot två-tre innan det är dags för att dra om den sista elen i nedre våningen. Vi kommer att renovera undervåningen ett eller två rum itaget, och då dra om elen allt efter som.

Jonas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.