Har nyss köpt hus med direktverkande el och har noll koll på den centrala termostaten i köket. Det är en Honeywell Chronotherm. Ser inte att det finns några närmare modellbeteckningar på den men huset är från 72 och den består av en klocka till vänster på framsidan och reglage på sidorna. Någon som kan förklara hur den fungerar eller till och med har en manual tillgänglig?

Jag har skitkallt i huset och funderar på om det beror på att jag har varit och pillat på den.

Gissar vilt: Den är till för nattsänkning, mellan två tidpunkter som man ställer in på uret styrs tempen centralt av termostaten i Chronotermen för att få en lägre temperatur på natten, det borde finnas ett tempreglage nånstans på den. På dagen går elementen på de inbyggda termostaterna som vanligt. Kolla om det finns en omkopplare med sol&måne&klocksymbol el liknande, ställer du den på sol så kopplar du troligen förbi den, måne ständig nattemp och aut normaldrift.
Men, som sagt, jag bara gissar. Kan du lägga upp lite bilder?

Japp, den är till för nattsänkning, det har jag både hört och förstått. Glömde berätta det i mitt första inlägg. Så har jag den på solen så är den inte inkopplad?

Har du den på inställd på "solen" ska inställningarna på uret med största sannolikhet inte påverka temperaturen i huset någon gång under dyngnet. Det borde finnast två temperaturinställningar på termostaten, den ena för nattemperaturen och den andra för dagsditon. Om du pillar upp dagstemperaturen så borde dina element sparka igång.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.