36 169 läst ·
53 svar
36k läst
53 svar
Fälla in utanpåliggande el
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hur ofta har du 30grader där du ska förlägga din elkabel inomhus? Det har väl knappast hänt i år i allafall. I bastun skulle det väl i såfall vara men då är vi inne på nåt helt annatStyrman_jansson skrev:
När jag läser den här smått urspårade diskussionen tänker jag direkt på de där fina mätningarna någon forummedlem gjorde och som visade temperaturhöjningar i ledningar vid olika laster. Kanske något att blicka tillbaka på?
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Nej men du fick det att låta som det. Det finns en risk med sådana inlägg att det blir ett vanligt "trick" att ta till istället för att göra om till en ordentlig installation (tex. dra om kablage till tex. 2,5mm2). Och som sawsaw skrev så är det mer avsett för speciella tillämpningar...Per72 skrev:
Du har alldeles rätt i det du säger Styrman Jansson. Jag ska tänka på hur jag uttrycker mig i fortsättningen.Styrman_jansson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Standarden(kan få ett namn på den, man har den inte framför mig nu) är 30 grader, har jag för mig, vid ledningsdimensionering om det inte rör sig om ett specialfall. Och visst är det sällan man har 30 grader omgivningstemperatur men en dimensionering skall inte bara funka "nästan alltid" utan alltid. Dvs. finns det en möjlighet att tempereturen kan bli 30 grader skall det vara dimensionerat för det. Gärna med marginal.Per72 skrev:
Så illa var det inte, men det finns som sagt folk till allt...Per72 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 863 inlägg
Den här tråden har spårat ur.
Allmänt så bör man vara försiktig med råd om hur man kan koppla eller dra ledningar såvida man inte vet säkert att rådet är korrekt.
Men jag stänger den här tråden nu.
Allmänt så bör man vara försiktig med råd om hur man kan koppla eller dra ledningar såvida man inte vet säkert att rådet är korrekt.
Men jag stänger den här tråden nu.