Swetrot skrev:
Personligen så skulle jag önska att det fanns lite enklare regler, t.ex. en "villaägarbehörighet" där man som fastighetsägare kunde få lära sig och utföra lite mer saker än idag. Det görs nämligen i alla fall en massa småsaker. Men, det är delvis en annan diskussion som förts många gånger utan annat resultat än ett bittert skyttegravskrig mellan olika åsikter.
Detta vore en utmärkt idé, men diskussionen kring detta brukar resultera i ovanstående. Lite Windows/Linux-religion över det hela nästan. :D Jag skulle vara den första som anmälde mig till en sådan kurs, även om den kostar mig 25 000 kr.

Det är det jag menar. JAG struntar väl i om det är gjort enligt reglerna, bara det är ok gjort, och man måste ju inte vara behörig för att göra en korrekt inkoppling av några dosor, kablar och uttag. Enligt reglerna ska det göras av en behörig elektriker, men om det görs svart faller det då utan för regelverket? Och är det gjort svart kan det ju inte vara dokumenterat. Vad säger då f-bolaget?

Precis som jag skrev: Det är hur det är utfört som i slutänden är det viktigaste NÄR något inträffar. Alltså reglerna för hur elinstallationen skall göras, inte om det är gjort enligt skattelagstiftningen. Om elen ser någorlunda OK ut finns det mig veterligen inget försäkringsbolag som begärt något intyg, kvitto eller liknande.

Om olyckan/branden dock bevisligen berodde på elinstallationens utförande kan det ju antingen ha orsakats av:

1. Man har gjort det själv och klantigt
2. En elektriker har gjort det, men klantigt
3. Installationen var riktigt gjord en gång i tiden, men tidens tand har gjort sitt.

Endast om det framgår att det är alldeles uppenbart felaktigt tror jag försäkringsbolagen kommer att börja rota i det. Men de lär inte bry sig om betalningssättet, men om den gjorts svart har man som husägare (och fastighetsansvarig) ingen chans att ställa elektrikern i fall två till svars.

Hur betalningen av en installation gjorts har ju egentligen inget med att göra hur den är rent säkerhetsmässigt ! Att det sedan är olagligt att anlita någon svart och olagligt att göra elanläggningen själv om man saknar behörighet är två olika saker.

Då behöver man alltså inte bry sig om det är en behörig som gjort installationen eller inte? Om man ska hårddra det. Nu snackar jag om när man köper begagnade hus. Var lite orolig att jag skulle behöva göra en helvetes massa detektivarbete på alla elarbeten som någonsin är gjorda i mitt hus för att se om de är utförda av ngn behörig, för att ha ett fullgott försäkringsskydd. Har ingen aning om hur det ser ut i mitt fall, men jag har iaf inte fått några som helst papper och kvitton på ngt, och det har jag inte fått vid tidigare övertaganden av villor heller....

JohanKson skrev:
Det är alltså mer viktigt att momsen blir betald än att jobbet är korrekt utfört? Om en elektriker med behörighet gör något svart så ska väl inte själva jobbet bli utdömt, däremot kanske elektrikern personligen kan få lite trubbel med skattmasen? Är det någon behörig som kan ge svar på hurvida det är godkänt eller ej att jobba svart om man bortser från skattefrågan.
Vad jag drar mig till minnes så har Elsäkerhetsverket sagt om en behörig elinstallatör som gör ett eget arbete så är det lika godkänt ur ellagstiftningens ögon oavsett om han gör det på jobbet eller inte. Sedan kan en elektriker med den behörige elinstallatören göra ett hempuleri under hans överinseende på fritiden om bara elektriker och behörige är överens om det hela.

Beppo77 skrev:
Då behöver man alltså inte bry sig om det är en behörig som gjort installationen eller inte? Om man ska hårddra det. Nu snackar jag om när man köper begagnade hus. Var lite orolig att jag skulle behöva göra en helvetes massa detektivarbete på alla elarbeten som någonsin är gjorda i mitt hus för att se om de är utförda av ngn behörig, för att ha ett fullgott försäkringsskydd. Har ingen aning om hur det ser ut i mitt fall, men jag har iaf inte fått några som helst papper och kvitton på ngt, och det har jag inte fått vid tidigare övertaganden av villor heller....
det är ju du som husägare som är ansvarig för installationen. men det här snacket om försäkring hit och dit är väl egentligen oväsentligt. vem vill bo i ett hus med en elinstallation som kan döda människor? det ligger i varje husägares eget intresse att hålla koll på elen, antingen själv, eller om kunskapen saknas låta göra en elbesiktning då och då, exvis vid husköpet och därefter kanske vart 10onde år. lejer man en elektriker "svart" och han har gjort fel så det händer något så kan det ju va svårt att få honom att "ta på sej det" eftersom inget kvitto finns.

Har för mig att grundtermen är "fackmannamässigt utfört" i försäkringsvilkoren. Dvs är det rätt/proffsigt gjort så är det bra så. Sen juridiskt/moraliskt, det är en annan fråga.

Sen är det ju som det påpekades ovan ingen garanti att en yrkesverksam inte gör en tavla men görs det rätt så ska anläggningen mätas upp innan den överlämnas till brukaren och då ska man ju hitta tavlorna... Dock har även jag stött på vissa elektriker (tom en A-behörig) som jag inte skulle anförtro nått kraftigare än ett ficklampsbatteri

Jag vill inte bo i ett hus som är farligt! Men däremot så är det mkt lättare att kontrollera det elektriska så att det schysst ut, än att kontrollera om installatören har varit behörig.... Och det är det jag menar! Om bara elen är schysst så är det ju inga problem för mig, men vissa menar att man måste kunna visa papper på att installatören har varit behörig för att försäkringen skall gälla. Någo jag har lite svårt att tro på.

I den uppfattningen har du helt rätt. Försäkringsbolagen ifrågasätter bara rent uppenbara klantigheter, och det har inte med papper att göra.

Enligt en bekant så ringde han försäkringsbolaget och frågade om han fick koppla själv i huset och det var ok så länge allt vart korrekt fakmässigt utfört.... Jag ifrågasatte självklart detta men enligt honom så fick han det svaret och att inte f-bolaget jagade "förbrytare" så länge allt är korrekt utfört. Troligtvis så polisanmäler El-1:an fler "svarkopplare" än försäkringsbolagen vilket i sig är i intresse av dess medlemmar, eller?

Själv har jag på papper från F-bolaget att det är helt ok att göra badrummets alla moment själv så länge jag följde GVKs och leverantörernas beskrivningar. Allt sitter dokumenterat i pärm med bilder på alla moment och förbrukat material. Den pärmen ska nästa ägare få överta och tryck upp i ansiktet på F-bolaget när besiktningsmannen hittar svartmöggel i gipset bakom kaklet om 5 år...

Disclaimer: självklart ger min text ingen rätt att bryta mot lagen.

å då ersätter f-bolaget den mögliga gipsin......men inge mera. ytskiktet får man själv bekosta...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.