C
christianj: Jag har nu försökt att lokalisera problemet. Det verkar som det är ena trafon som inte fungerar så bra när man använder dimmern. Av någon konstig anledning så fick jag två olika trafon med spottarna, så jag misstänke att den dåliga är en gammal variant som dom har bytt ut och jag fick sista exemplaret :( Det finns ingen justering för minimi ljus på trafon och den på dimmern
2 svar · 4,0k läst
phl
phl: Fein Multimaster? ;)
18 svar · 11,2k läst
E
elmont: Använd "kulo", ekk/eklk använder man inte i ett kök, det blir fult och ingen fast förläggning med rkk
5 svar · 4,8k läst
X
x man: Eller här: http://www.elbutik.se/?category_id=5899 Modell 1208 länst ner på sidan. //Janne
5 svar · 3,8k läst
E
elmont: Elektroskandias Multinorm med norminsatser är i mitt tycke en bra "central"
3 svar · 3,2k läst
Starfighter
Starfighter: Alltför många elgrejer har för kort sladd och jobbar men en bit ut från väggen så är det perfekta snubbeltrådar. Skarvsladd vill jag inte använda av den enkla anledningen att de alltid är lika ihoptrasslade som julgransbelysningen. Jag tänkte ha både låga och höga uttag, det är bra att ha alternativ att välja på beroende på vad man ska jobba med.
9 svar · 6,5k läst
H
hempularen: Det stämmer att många spisar går att koppla 230V uppdelat på flera faser. Men hur det skall gå till bör framgå av installationaanvisningen för spisen. Man bör inte labba själv med olika inkopplingar. Utan följ de anvisningar som tillverkaren har lämnat. Finns det inga anvisningar så får man låta bli. Oftast finns det en "byglingsanvisning" på spisen just där kabeln går in i
22 svar · 23,6k läst
H
hempularen: Det finns att köpa återfjädrings-fjädrar till de flesta vanliga strömbrytare (åtminstonde Eljo och Elko), så att de kan användas med dosdimmers. Cla Ohlsson säljer en billig (vet inte om den är bra, har själv 2 i bänkbel i köket, funkar hittils). Det finns dyrare "proffsigare" varianter hos elfackhandeln eller hos en del nätbutiker. Köper man på clas olsson så följer det med
7 svar · 4,3k läst
ginnfilt
ginnfilt: Jag har inte hunnit med något ännu men kunde konstera att rören inte längre var strömförande när tvättmaskinen var avstängd! Jag erkänner mig helt klart osäker så jag ska inte rodda i det utan tar hjälp av kunni personal...
7 svar · 8,4k läst
J
jkling: Hej. kolla på http://www.elonline.se Överkommliga priser, vet dock ej vad frakten kostar, men du kanske kan få bra rabatt om du handlar alla dina saker där. /Jonas
3 svar · 6,4k läst
Fotografen
Fotografen: [citat] Låter som EKK/EKLK, å dom tål då fukt.
12 svar · 2,7k läst
Fotografen
Fotografen: 1,5 räcker inte, minst 2,5. Det finns ett otal trådar i detta ämne, det bästa sökordet är "perilex"...
2 svar · 2,0k läst
P
pettan100: Tack för Era svar. Något vattentorn är det inte som skall belysas utan en mellanhögt bokträd.
5 svar · 6,4k läst
Sawsaw
Sawsaw: Och ångspärren behöver du inte frukta heller. Inget kommer mögla och ruttna bort ovanför "läckaget" iallafall.
4 svar · 3,0k läst
Mikael_L
Mikael_L: Fast i vissa specialfall är det lämpligt med rör i plattan, först och främst för el till köksö, där går det inte direkt att göra på ngt annat sätt. :) Sen kan det finnas andra tillfällen där rör i plattan förenklar/förkortar eldragningen, men dom är nog ovanliga, prototypens råd är generellt det rätta.
2 svar · 3,9k läst
E
elmont: Det är nog så att det är "samma" utgång på sekundärsidan dvs. två parallella utgångar
2 svar · 3,2k läst
I
Isak76: Jag föredrar "ubåtar", genomskinliga med skruvanslutning. inget glapp...!
21 svar · 20,4k läst
·
J
jon_h: Jag förstår inte helt vad du skriver, men det låter som en kunnig förklaring.. :) Finns det något man kan göra åt detta, genom kompensation hellre än att föröka hitta störningen?
9 svar · 3,2k läst
S
Styrman_jansson: [citat] Kan du motivera ditt svar? Utan att ha en beräkning bakom mig skulle jag kunna tänka mig att en 16A-säkring skulle kunna funka både med hänsyn till överlast och utlösningscvilkor om den är fritt förlagd ca. 20 cm. Men om avståden bara är 20 cm så kan man väl lika gärna klämma dit 2,5mm2 med en gång.... EDIT: Såg att matningen skulle tas från en befintlig grupp med
3 svar · 3,2k läst
L
Linnex: [citat] 7,95 på cheapy
4 svar · 2,9k läst
F
fialottabus: tack, jag ska hälsa min elektriker detta ...
2 svar · 4,7k läst
E
elmont: Praktikanter får inte utföra "egna" arbeten
12 svar · 3,8k läst
E
elmont: I dag är det helt ok att sätta en mätare för hela fastigheten som mäter hela förbrukningen och fastighetsägaren betalar för och sedan sätta "undermätare" för varje förbrukare och ta betalt för varje förbrukares del i förbrukningen. Jag har flera exempel på bostadsrätter som skaffat ett abonomang för allt, för att sedan via undermätare debitera var och en på dras förbrukning
7 svar · 4,6k läst
Sawsaw
Sawsaw: Ett teknikrum är normalt ett torrt utrymme. Tappkran och golvbrunn gör det inte automatiskt till vått eller fuktigt utrymme. Om det vid normal användning bildas imma på fönstren så blir den lägsta kapslingsklassen IP21, högre behöver man inte gå.
10 svar · 4,9k läst
E
elmont: Fast anslutning i en anslutningsdosa skulle jag förorda, den kan med fördel sitta bakom elementet
10 svar · 14,9k läst
Å
Åttioettan: [citat] F-n att jag inte tänkte på det tidigare ;) Han är här as we speak :) Inga problem alls, han gör precis så som ni sagt att ni skulle göra! Det enda "problemet" var att besluta var (i vilket köksskåp) vi skulle ha kontakterna ... så om 10 min ska vi kunna inviga köket :)
57 svar · 13,8k läst
·
M
magic_gbg: Lamp uttag ovanför fönstret eller infällt i fönsterkarmen om du har tjocka väggar.
5 svar · 2,4k läst
C
Cacas: Någon som har tips på en snygg sådanhär armatur för 240V. Jag tänker ha lågenergilampor i den, vilken effekt brukar vara lagom om man vill ha ledbelysning runt huset.
5 svar · 6,7k läst
G
gravedigger: Prototypen: PEN var inne på att kondensatorn eventuellt låg i serie med induktansen. Därav mitt svar.
27 svar · 10,0k läst
H
hempularen: Sammanfattning: Du kan troligen (med stor sannolikhet) inte köra 13A säkring på 1,5 mm. Men det är i slutändan din elektriker som när han är på plats och ser förutsättningarna som om du har en sagolik tur kommer fram till att det i just ditt fall skulle gå.
19 svar · 36,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.