4 870 läst ·
13 svar
5k läst
13 svar
Blå-rosa-brun?
Moderator
· Stockholm
· 57 865 inlägg
I vilket sammanhang har du råkat ut för en sådan kabel?
Moderator
· Stockholm
· 57 865 inlägg
Och den är CE märkt?
Jag tror att du måste mäta dig fram till vad som är vad. Om vi antar att en av trådarna är skyddsjord så kan det bli väldigt farligt om du gissar fel.
Rent regelmässigt så gör man troligen ett grovt (åtalbart) fel om man kopplar in någon av trådarna på skyddsjord, efterssom de är felmärkta.
Jag tror att du måste mäta dig fram till vad som är vad. Om vi antar att en av trådarna är skyddsjord så kan det bli väldigt farligt om du gissar fel.
Rent regelmässigt så gör man troligen ett grovt (åtalbart) fel om man kopplar in någon av trådarna på skyddsjord, efterssom de är felmärkta.
Själva sladden är inte tryckt med någon CE-märkning. CE är väl ofta bättre än ingenting men den är är ju inte riktigt tillförlitlig då det är tillverkarens egen kontrolluppgift. Ska definitivt kolla med leverantören - chansar inte. Men det vore ändå intressant att vet aom någon här känner igen kabeln. Trodde det fanns flera olika standardiseringar även om den här uppenbart inte är EU-standard.
Moderator
· Stockholm
· 57 865 inlägg
Jag tolkar det som att det är kabeln som strömförörjer en cirk pump. Den styrs från styrboxen.
Annars hade det varit en trevlig förklaring. Om det bara vore en låg manöverspänning.
Annars hade det varit en trevlig förklaring. Om det bara vore en låg manöverspänning.
Rätt tolkat. Det är en 240 v-kabel (eller rättare sagt 300 v som det står märkt på denhempularen skrev:
Förresten: I styrboxen finns bara en jordanslutning (brevid fas och nolla för inström). Kan man även koppla på jorden från ström ut till cirk.pumpen på denna anslutning? Finns nämligen ingen separat jord där.
(För att inte bekymra någon i onödan ska grannen med elbehörighet få kolla på mina kopplingar.)
Moderator
· Stockholm
· 57 865 inlägg
Det där med mer än 1 tråd på jordanslutningen beror lite på hur den är utformad. Det gäller att det skall gå att få dit tråden säkert så att det blir god kontakt för båda trådarna. Här är ofta blå nolla och brun fas.
Det var också intressant att det står 300V på kabeln, jag har för mig att anslutningskablar för fast installation skall vara klassade för 500V. Detta är dock något som jag absolut inte är säker på.
Det var också intressant att det står 300V på kabeln, jag har för mig att anslutningskablar för fast installation skall vara klassade för 500V. Detta är dock något som jag absolut inte är säker på.
L är fas, L brukar normalt vara brun eller någon annan färg dock inte blå eller gul/grön. N är nolla och ska vara blå. i äldre installationer var röd jord. vad är det för fabrikat på styrningen och vem säljer den?
Klicka här för att svara