El
spindel: Inga problem att lägga upp trafo, finns nästan alla storlekar och former. Värmeutväcklingen låg. Men som sagt här gäller det att andvända sig av tunna "möbelspotlight" (blir helt ok), ej kallljusreflektorlampor.
Linjemontoren: [citat] Jag tror du måste kontrollera dina källor innan du gör några fler inlägg angående kabeldjup :)
Kaffekokare: Finns även elektroniska tändare, som har en rad fördelar. De behöver inte bytas varje gång. Tillbehör
phl: Se där, jag bara höftade från tomma intet. Trafon jag tog och mätte på när jag skrev inlägget hade lite klenare lindningar (100ohm respektive 2k4) ;)
Yamma: Tack för svaren, jag skall dra från en elcentral i källaren och dra ut på vardera sidan om huset så det tycks mig (oops gammaldags svenska...) vara en lämplig åtgärd att välja 5G1,5 fram till "kulodosorna" och sedan fördela därifrån. Bra tips med olika faser. Jag vill ha kanske 4-5 lampor på framsidan och ett par stycken samt liten infravärme på baksidan av huset så det borde inte
spindel: Bara så ni vet, elbutiken.se ger oss möjlighet att kraftigt höja våra priser ut till kund. Vi lägger alltid ca 30% på inköpspris. Tydligen är vi för billig, skulle kunna lägga på 100% för att få samma pris som "billiga elbutiken.se. Mitt råd är hör med er elektriker, dyrare än Elbutiken.se kan det inte bli!
moddha: bonnen: jag håller med om att hela problemet inte bara är alternativ elproduktion, utan även elkonsumption. och 5000kwh!! shit...bra jobbat. sådana siffror har jag bara läst om i sådana där passiva hus som är tänkta att värmas med "spillvärme". mitt hus låg på 28000 kwh när jag flyttade in. yuk. men nu är jag nere på 12500 kwh och jag är inte klar på länga vägar... :-) sambons
elis@sevalla: Hejsan Rent belastnings mässigt så borde det gå bra, även om det optimala vore att lägga golv värmen på en egen säkring. / EL Installatörs Studerande
elmont: Det är tillåtet att fästa uttaget i skåpväggen, det är i princip samma sak som att fästa ett uttag i vilken vägg som helst. Alla väggar går ju att flytta det är bara en frågan om hur besvärligt.
Mats Bengtsson: [citat] Tack, då närmar vi oss slutet på tråden. Tack för din ritning och din hjälp, har ritat rent ritningen igen. Problemet är bara att det nu blir väldigt troligt att den kapacitiva kopplingen från sladden nte ensam kan vara rätt teori, eller att jag missuppfattat din ritning. Antingen finns det en mycket starkare koppling än kapacitansen från en sladd (min tro) , induktiv eller
ANDHOL: Gällande vad elbolagen tycker så har de inte så mycket att säga så länge man använder de öppna frekvensbanden. Men om du börjar ha PLC utrustning på mellanfrekvenserna så kan du skapa viss irritation om det lokala elbolaget använder ett fjärravläsningssystem som ligger på detta frekvensband.
norrbottenstorpet: IP-21 är ok i område 3, så du ska nog inte ha några problem. Det förutsätter förmodligen att armaturen för belysningen är dubbelisolerad eller på annat sätt inte ledande antar jag. http://www.byggahus.se/forum/el/71042-ip-klassning.html
gravedigger: För att dra ämnet litet OT (som jag brukar). Varför kravet på IP-44? Personskydd eller egendomsskydd?
pefo: Placera röret så att risken att du eller någon annan drar i en skruv i det när golvlist monteras inte finns. Annars finns det inga regler men det är lämpligt att minimera risken att man spikar eller skruvar i det. En elektriker brukar dra 'enklaste' vägen!
JoeHill: När det nu finns en plastkanal godkänd för att dra FK kabel i, Thorsman DMT, öppnar det upp för nya möjligheter och en del frågor. Är det OK att t.ex. i den största kanalen 25*60 med 3 separerade kanaler dra så mycket som 30 st FK? Frågat Thorsman, OK för dom. Är det OK att göra en avgrening med t.ex. toppklämma, wago, i kanalen, ner till en brytare/uttag, avgreningen går då i
bonnen: Okej då förstår jag varför du inte kunde få byggström. Det är för långt till närmaste anslutningspunkt. Men hur går det med din fasta anslutning, du kan ju montera fasadskåpet på en ställning så länge och köra med den under byggtiden. Men som sagt det är dåligt att du inte fick besked om detta snabbare.
JohanKson: Totalt är det planerat för 7-8 grupper om jag förstod rätt (inräknat 3 för spis då). Kabeln kommer inte att synas bakom såvida man inte ligger på golvet och tar bort sockeln.
bara_hence: Nja tog den som exempel bara... Hittar inget i smak hos classe... Vill ha ett vred digitalt eller mekaniskt spelar ingen roll som jag vill vrida upp på en tid när jag går upp hur länge motorvärmaren ska stå på.. Ska även anvädas till att styra ett vägguttag på balkongen så man inte glömmer något påslaget därute.. (Bor på övervåningen Har bilen framför bron..)
elmont: Ska du bara ha för belysningen kan du använda EKK eller EKLK 3g1,5 mellan armaturerna och du vidarekopplar bara dom trådar du använder (3 st) effekten är väl knappt 80 watt/armatur (2x36 eller 2x56) och strömförbrukningen runt 1,5A så du har mycket över på en tio ampers säkring.
xLnT: När jag skrev meddelandet anåg jag mig ha den kompetensen att kunna göra det utifrån den hjälp jag fått i denna tråden.
Linjemontoren: Något som börjar bli allt vanligare nu är ju att lägga serviskablar som blir väldigt långa eller att abbonenten behöver mycket kräm som Al50 kvadrat.. och aluminiumet har den lilla egenskapen att när manteln skadas och det kommer in lite fukt under manteln och ligger och småpyr så smälter bara ledaren av några decimeter ibland. Fenomenet man får då är att du har kanske har 130