Tjenare,

Jag skall ha 4 st Hide-A-Lite 4200 i badrummet och jag tänkte köra 20W:s lampor.
Om trafon är 70-120VA, vad innebär detta då vi dimmning? Kan jag dimma ner utan problem?
Gäller 70VA vid "maxlast" och inte vid dimmning?.

Ha de´

/AA!

Trafon ska ha en last på minst 70 watt och max 120 watt och dimmern kräver nog minst 40watt för att fungera bra

OK.
Då kan jag alltså glömma dimmer i detta fall eller leta efter en annan trafo?

/AA!

Nej, det funkar bra, 4x20W=80W.

Om trafon är dimbar (de flesta men inte alla), så gäller minimumeffekten för ansluten last snarare än hur mycket inmatad effekt du får från dimmern.

Dva det borde gå att dimma trafon du har.

Lysande!

Tackar för svaren.

Ha de´

/AA!

elmont skrev:
Trafon ska ha en last på minst 70 watt och max 120 watt och dimmern kräver nog minst 40watt för att fungera bra
finns det trafos ifall man bara har en 20wattare? jag har inte sett det....

Det finns säkert flera men jag hänvisar till mitt favo fabrikat ELKO och E1901514

elmont skrev:
Det finns säkert flera men jag hänvisar till mitt favo fabrikat ELKO och E1901514
men det är ju en dimmer, eller är det en 12 Volts dimmer?

Sorry , fort men fel som vanligt. Ja det finns ett flertal den här tex hos elektroskandia E9790055

Osram mouse är en förbannad bra trafo. Jag har aldrig haft fel på Osrams transformatorer, och jag har väll satt några hundra.
deras minsta ta 20-70 VA och den största 35-150VA. Inget problem att dimmra dessa även om du har minsta belastningen trafon klarar.

Ja, mouse är en av många bra trafos.

fort men fel här åxå. den mindre runda är väl på 20-70VA?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.