Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mitt första inlägg, fem minuter eller så efter att jag hittat forumet.
Vet inte alls om det ens är rätt forum att fråga på, men jag "googlade" på något som hade med centraler att göra, och trillade in här. Min fråga har visserligen ingenting med att bygga hus privat att göra, men jag tyckte att här verkade finnas någon eller några elektriker/kunniga.

Jag är automationare. Har en liten enmansfirma och konstruerar, bygger, programmerar samt (ibland) installerar styrutrustningar/skåp till maskiner (vanligen till industrin), när jag inte är ute och felsöker på eller reparerar dylika.

På sistone har det hänt några gånger att "vanliga" (inget illa ment) elfirmor har velat hyra in mig som extra hjälp när de har haft mycket att göra. Jag skulle alltså i så fall jobba med elinstallationer, till skillnad från mina vanliga sysslor. Jag har inget emot att arbeta med installation, som inhyrd, men följande fråga poppade upp i skallen:

Jag får ju INTE ta exempelvis ett bygge, och hyra in en behöriga installationare som gör själva arbetet, och låta honom stå för behörigheten. I det läget ska ju "antsällningsförhållande råda". Jag ringde till Elsäkerhetsverket och kollade upp det där.
Men på andra hållet då? Om en elfirma hyr in mig för att installera, är det då jag och min firma, på min behörighet, som anses vara den behöriga installatören, eller kan man göra så och köra på den andra firmans behörighet?
Jag vet att flera elfirmor gör så, och åtminstone själva fortfarande betraktar sig som den som står för behörigheten, och det har som sagt hänt flera gånger nu att de har velat hyra in mig också.
Någon som vet hur det funkar?
Tacksam för svar.

(Och ursäkta omständigheten; jag är USEL på att fatta mig kort)

Låter som du har ställt frågan lika krångligt till elsäk som här (för de verkar ha gett dig fel svar). Men om det är som jag uppfattar din fråga så är följande vad jag har gjort tidigare.

Visst kan du ta ett bygge som "totalare". Det blir som en UE til dig. Bara det faktureras så det syns att ni är olika firmor, så finns det inget att invända på detta. Sedan vilken prisbild ni har emot varandra spelar ingen roll.

Är du sedan inhyrd så är det fortfarande den som har uppdraget som äger jobbet. Alltså den som står för behörigheten. Detta är inget ovanligt alls för mindre elfirmor som brukar bli inlånade när de större "drakarna" har toppar. Det enda som händer i detta fallet är ju att du jobbar under denna firmas behörighet.

Får man fråga vilken behörighet du har?

Sa ju att jag inte kan fatta mig kort =)

Men detta skulle alltså innebära att i stort sett vem som helst kan lämna pris på t ex ombyggnation av (elen i) en lokal, och hyra in en behörig elektriker som utför arbetet, förutsatt att det är elektrikern som fakturerar kunden? (Då försvinner ju iofs meningen med att ta jobbet och hyra in honom/henne...)
Samt att det är fritt fram att arbeta som inhyrd och låta det "inhyrande" företaget stå för behörigheten?

Jag har bara BB2...

med "bara" BB2 så kan du väl inte "stå" med din behörighet för en elinstallation, eller minns jag fel?

HJ-C skrev:
Jag har bara BB2...
Den behörigheten kommer du ingenvart med i de fallen du beskriver. Vill han låna in dig så är han den behörige. och lånar du in en behörig (och då menar jag allmän behörighet) så .... blir han den behörige även där .

Tycker det är märkligt att du inte vet vad din behörighet innebär. Kan det vara så att du har gått en driftutbildning eller liknande och BB2:n följde med?? (Man blir nyfiken bara)

HJ-C skrev:
Men detta skulle alltså innebära att i stort sett vem som helst kan lämna pris på t ex ombyggnation av (elen i) en lokal, och hyra in en behörig elektriker som utför arbetet, förutsatt att det är elektrikern som fakturerar kunden? (Då försvinner ju iofs meningen med att ta jobbet och hyra in honom/henne...)
Ja, det är det som kallas för entreprenör och underentreprenör. Inte gör man 42 entreprenader av ett husbygge?? Utan man tar in en totalare som är samordnare för hela bygget. Denna tar sedan in UE för vent, el, rör m,m. Men detta borde du veta som är egen företagare.

Som jag förstår det så är det ungefär tvärtom mot vad trådskaparen sade i sitt första inlägg.

Dvs du eller i prinip vem som helst kan sälja ett jobb där elen är en del eller hela projektet. Om denne entrepenör då inte själv är behörig så kan han hyra in en elfirma med elbehörighet som UE. Kunden kan faktureras via totalentrepenören.

Däremot så kan inte en elfirma hyra in installatörer för att göra jobb. De måste vara anställda av elfirman. Alternativt så kan de säkert hyra in andra ELFIRMOR med egen behörighet som anvarsmässigt "tar över" jobbet.

Sedan har jag förstått att dessa regelr inte följs överallt, känner till minst ett fall där en elfirma hyr in en snickare med elkunnighet fast ingen behörighet.

Efter lite övervägande måste jag ingripa som moderator. Denna tråden ligger utanför det ämnesområde som forumet handlar om. Forumet är till för konsumenter. Dvs frågorna här skall ha en bäring på sådant som jag som husbyggare eller husägare kan vara intresserad av inom elområdet.

Denna tråden är mer en fackfråga mellan elfirmor.

Tråden stängs.

Hempularen
Moderator

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.