Hej,

Jag har köpt en ny utanpåliggande termostat (på Jula min dumsnåle idiot) eftersom den gamla gav upp. Problemet är att den nya termostaten är elektronisk och kräver Obruten fas, Nolla samt fas till belastningen. Då uppstår ju genast ett litet färgproblem.... visst jag kan köra med 4x1.5mm2 men det finns inte en chans att få in det under den minimala kåpan. Nån som har ett bra tips?

Svenpe skrev:
Hej,

Jag har köpt en ny utanpåliggande termostat (på Jula min dumsnåle idiot) eftersom den gamla gav upp. Problemet är att den nya termostaten är elektronisk och kräver Obruten fas, Nolla samt fas till belastningen. Då uppstår ju genast ett litet färgproblem.... visst jag kan köra med 4x1.5mm2 men det finns inte en chans att få in det under den minimala kåpan. Nån som har ett bra tips?
Då tar du och kopplar med en 3x1,5mm2. Beroende på hur det ser ut kan man lägga ett vp-10 rör med tre lösa fk i. Men då bör termostaten ha en dragavlastning.

Tack, bra ide! Blir en betydligt smidigare lösning än 4x1.5mm2.

Kändes som att göra jordledaren till fasledare via "tejp kamouflering" var en ganska dålig lösning ;>)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.