2 869 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Ska det vara så här..?
Tidigare boende i vårt hus har nog mixtrat lite med elinstallationen i garaget, frågan är om det är så fel att det är läge att ta hit en elektriker... Det ser ut som om någon har ändrat från inbyggd el i väggarna till utanpåliggande, fast bara delvis:
- Uttagen är bytta från infällda till utanpåliggande fastskruvade direkt utanpå dosornas hål, dvs det är en liten glipa mellan varje uttags kant in i väggdosorna.
- Två strömbrytare är uttbytta från infällt till utanpåliggande med samma effekt som ovan.
- En ny utanpåliggande strömbrytare har däremot ingen dosa under, utan här mynnar ett elrör direkt ut ur väggen bakom brytaren, kablarna är lösa "FK"(?). Ser helt klart ut som om det har suttit en dosa innanför tidigare men att den är borttagen och ersatt med en förlängning av elröret så att det räckte ut till väggen direkt. Detta gjordes nog i samband med att garagedörren byttes till en lite bredare variant som krävde att brytaren flyttades in lite.
Utanpå garageväggen sitter ett uttag där de har använt samma princip, dvs det mynnar ett elrör i väggen där kablarna kommer ut (typ FK? Dvs flera separata "enpoliga" kablar). Fast här mynnar röret UNDER uttaget och kablarna är dragna några cm i den fria luften in i det utanpåliggande uttaget. Det måste väl ändå vara helt fel..?!?
Är detta rent av farligt?
- Uttagen är bytta från infällda till utanpåliggande fastskruvade direkt utanpå dosornas hål, dvs det är en liten glipa mellan varje uttags kant in i väggdosorna.
- Två strömbrytare är uttbytta från infällt till utanpåliggande med samma effekt som ovan.
- En ny utanpåliggande strömbrytare har däremot ingen dosa under, utan här mynnar ett elrör direkt ut ur väggen bakom brytaren, kablarna är lösa "FK"(?). Ser helt klart ut som om det har suttit en dosa innanför tidigare men att den är borttagen och ersatt med en förlängning av elröret så att det räckte ut till väggen direkt. Detta gjordes nog i samband med att garagedörren byttes till en lite bredare variant som krävde att brytaren flyttades in lite.
Utanpå garageväggen sitter ett uttag där de har använt samma princip, dvs det mynnar ett elrör i väggen där kablarna kommer ut (typ FK? Dvs flera separata "enpoliga" kablar). Fast här mynnar röret UNDER uttaget och kablarna är dragna några cm i den fria luften in i det utanpåliggande uttaget. Det måste väl ändå vara helt fel..?!?
Är detta rent av farligt?
Den sista är helt klart inte godkänd. FK skall ligga i rör hela sträckningen ända in i uttaget.
Det är ok att sätta en utanpåligande strömbrytare över en dosa men inte om det blir glipor där man kan pilla in saker då tappar den i kapslingsklass.
På det du skriver så kan det vara ideé att plocka dit en yrkesman eller två som tittar över anläggningen. Lägg gärna ut bilder här, alltid "kul" att se vad hemmapularna hittar på.
Det är ok att sätta en utanpåligande strömbrytare över en dosa men inte om det blir glipor där man kan pilla in saker då tappar den i kapslingsklass.
På det du skriver så kan det vara ideé att plocka dit en yrkesman eller två som tittar över anläggningen. Lägg gärna ut bilder här, alltid "kul" att se vad hemmapularna hittar på.
Moderator
· Stockholm
· 57 865 inlägg
Av det du beskriver så låter det ju lite märkligt. Rent spontant så är det väl troligen bara de "nakna" FK trådarna som är jättefel (dvs bör åtgärdas omgående), framförallt utomhus. Obs jag är inte behörig så det kan vara mer i din beskrivning som motiverar omedelbar insats. faran med de nakna FK trådarna är att de saknar mekaniskt skydd, så länge de är oskadade så är de inte omdelebart farliga, men det kan ju räcka med att man råkar komma åt dem med en spade eller annat enkelt verktyg så blir verktyget strömförande.
Har du jordfelsbrytare som gäller även för detta utomhusuttag så borde väl ingen dö av det den närmaste veckan eller månaden, men annars skulle jag nog försöka få det åtgärdat "igår".
Sedan är det väl alltid så att om man ser något som uppenbarligen är "okunnigt" så funderar man ju på vad det mer kan finnas för osynliga fel.
Har du jordfelsbrytare som gäller även för detta utomhusuttag så borde väl ingen dö av det den närmaste veckan eller månaden, men annars skulle jag nog försöka få det åtgärdat "igår".
Sedan är det väl alltid så att om man ser något som uppenbarligen är "okunnigt" så funderar man ju på vad det mer kan finnas för osynliga fel.
Nix, ingen jordfelsbrytare än. Lite det jag är ute efter, att göra en lista med uppgifter för elektrikern att titta igenom när han ändå kommer för att installera jordfelsbrytaren. Han är rätt stressad och vill veta precis vad han ska göra när han kommer...om två månader...tyvärr.
Men hur är det med att låta ett elrör med FK sluta direkt i väggen under en utanpåliggande apparat? Är det fel, olämpligt eller helt OK? Ska det ersättas med en helt utanpåliggande kabeldragning? Dvs ett rätt stort jobb?
Men hur är det med att låta ett elrör med FK sluta direkt i väggen under en utanpåliggande apparat? Är det fel, olämpligt eller helt OK? Ska det ersättas med en helt utanpåliggande kabeldragning? Dvs ett rätt stort jobb?
Tja, ärligt talat så törs jag inte det eftersom någon därute kan känna igen sig och därmed är jag inte längre anonym... Jag har haft mycket dåliga erfarenheter från ett helt annat forum i ett helt annat ämne, där en snubbe där ute inte gillade det jag skrev och lyckades på något vis klura ut vem jag var. Jag fick en hel trave med obehagliga mail som presenterade vad han visste om mig mm... Tyvärr.MickeM skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 865 inlägg
Att låta et rör sluta under en utanpåliggande brytare eller liknande tror jag är OK så länge det inte blir någr glipor etc. Jag hade det så i en lägenhet jag bodde i för sisådär 15-20 år sedan.
Men vad händer egentligen med kapslingsklassen om man ansluter en IP44-klassad utanpåliggande apparat med FK via ett rör som slutar i väggen bakom apparaten, där sladdarna då är genomförda genom bakstycket på något vis...? Måste denna genomföring ske via en tätmuff för att inte skyddsklassen på något vis ska brytas? Gissar att de utanpåliggande apparaterna är typ IP44 eller liknande, men för den skull känns det inte som om mixen med inbyggnadsdosor och FK gör att hela installationen är god för mer än ett vanligt vardagsrum...? Eller?
Om man vill att hela installationen ska hålla en rimlig skyddsklass för ett garage/snickarbod, är det då enbart utanpåliggande montage som gäller?
Om man vill att hela installationen ska hålla en rimlig skyddsklass för ett garage/snickarbod, är det då enbart utanpåliggande montage som gäller?
Gör man ett hål i en apparat som inte är "förberedd" från fabrik för hålet "faller" hela klassningen. I ett garage klarar man sig oftast med ip 20, men beroende på hur det används kan högre klass behövas. I en snickarbod skall den absolut lägsta klassningen vara IP 44
När jag läser det du skriver tycker jag det låter som att det bästa vore att återställa allt som är monterat "ovanpå" dosor till infällt igen, det finns IP44 att tillgå. Är det utomhus ska det vara IP44, är det inomhus och du inte håller på med speciellt "våta" eller dammiga verksamheter kan du använda vanliga uttag och brytare.
Detta förutsätter ju också att apparatdosorna fortfarande är hela och schysta, så dom inte har varit och förstört dom på nåt sätt.
Där FK kommer ut under uttaget och brytaren är ju totalt fel. Lite besvärligare blir det när det är utomhus. En lösning är att dra EKK/EKLK kabel utanpåliggande från något lämpligt ställe inomhus, gå igenom väggen med en kort bit VP-rör och sen ansluta till en IP44 brytare resp uttag. Men detta lämpliga ställe är nog en elektriker på plats bättre på att bedöma var det är.
Det finns säkert andra vägar att gå, men detta är mitt förslag.
Det är nog inte akut farligt, men de exponerade FK-ledningarna tål givetvis inte speciellt mycket innan det blir ngn skada på isoleringen.
Sen tycker jag nog att du ska se till att elektrikern kollar lite mer när han ändå är där, be han kika lite här och var där han kan misstänka fuskjobb. Finns det sådana fel kan man misstänka andra fuligheter med.
Detta förutsätter ju också att apparatdosorna fortfarande är hela och schysta, så dom inte har varit och förstört dom på nåt sätt.
Där FK kommer ut under uttaget och brytaren är ju totalt fel. Lite besvärligare blir det när det är utomhus. En lösning är att dra EKK/EKLK kabel utanpåliggande från något lämpligt ställe inomhus, gå igenom väggen med en kort bit VP-rör och sen ansluta till en IP44 brytare resp uttag. Men detta lämpliga ställe är nog en elektriker på plats bättre på att bedöma var det är.
Det finns säkert andra vägar att gå, men detta är mitt förslag.
Det är nog inte akut farligt, men de exponerade FK-ledningarna tål givetvis inte speciellt mycket innan det blir ngn skada på isoleringen.
Sen tycker jag nog att du ska se till att elektrikern kollar lite mer när han ändå är där, be han kika lite här och var där han kan misstänka fuskjobb. Finns det sådana fel kan man misstänka andra fuligheter med.
Tror jag nämnt det tidigare men nämner det igen, EIO-elbesiktning, eller vad det nu kallas nuförtiden, är inte så dumt för att få i alla fall en översiktligt status över hur ens elanläggning är. En duktig elektriker ser och anar rätt snabbt vad som behöver göras för att man skall kunna ha det säkert där.
En del brister lär väl märkas då man sätter in en jfb men långt ifrån alla.
/Kent
En del brister lär väl märkas då man sätter in en jfb men långt ifrån alla.
/Kent
Trodde nästan det... Det borde väl i praktiken innebära att det inte går att få till en IP44-klassad eldragning i vårt garage med mindre än att byta till utanpåliggande montage? Någonstans måste man ju gå över från infälld till utanpåliggande på ett säkert och bra sätt som inte bryter skyddsklassen, och det går väl inte...? Eller finns det tex strömställare IP44 med en förberedd och tät kabelingång i bakstycket, som fungerar för FK?elmont skrev:
En variant är kanske att behålla den infällda installationen i taket, öppna väggen där elrören kommer ner från taket och, istället för att låta dem fortsätta ner till apparatdosorna, på något sätt dra ut ledningarna till utanpåliggande strax under taket. En infälld dosa eller en utanpåliggande box med tätt införingshål i bakstycket kanske är tillåtet? Om det ens finns sådana..?
Ett problem är att apparatdosorna i regel är rätt misshandlade och de borde nog bytas. Kan hända att de fortfarande funkar men de ser inte helt kul ut om man bara kikar in lite i springorna. Men det vore ju bra om man kunde slippa riva väggarna, fast behövs det så gör jag det. Jag använder garaget som verkstad för husrenoveringen, och det jag kommer att använda garaget till efter detta är att greja med diverse svets- och träprojekt i. Bilen kommer nog aldrig in dit iallafall. Så det vore klart bra att få till en lämplig skyddsklass på det hela...
Många kopplinggdosor har som tex E1438059 utbrytnings öppningar i botten där kan man stoppa in rör med FK och sedan gå från dosan med kabel. det finns även brytare och uttag för infällt montage som håller IP44
Japp, elektrikern dyker upp om ett par veckor och ska kolla igenom garaget också. Men jag fick inte ut några konkreta förslag på hur installationen borde se ut, han ville inte säga någonting egentligen innan han sett det själv. Han är inte precis pratsam överlag. Han verkar mest använda Eljos Aqua Stark tror jag han sa (dvs utanpåliggande apparater m IP44). Men så här i efterhand funderar jag på om man överhuvud taget kan montera dessa med ett rör från baksidan, eller om man kanske kan låta flexslangen komma ut igenom väggen ovanför apparaten och sedan leda in den i apparaten via en av dess tätproppar? Eller är tätpropparna enbart till för kabel? Eller går det men ser för taskigt ut?
Klicka här för att svara