5 570 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Ohm-mäta cirkulationspumpar
Har ett problem med värmepumpen och fått tipset att kolla upp pumparna, men blir inte riktigt klok på det hela.....
Mätt motståndet mellan noll och ledare på både vb-pump och kb-pump.
På vb-pump så får jag först ett värde sedan blir det 1
På kb-pump är det ca 140 ohms motstånd
Provmätte även på en extern cirkulationspump som finns kvar sedan oljepannetiden, där får jag också ett värde och sedan blir det 1.
Kopplade loss pump för pump och körde dem via en skarvsladd direkt från ett eluttag säkrat med 6A, utan att säkringen löste ut.
Värmepumpen löser ut en intern T5A säkring vid start, därför denna felsökning.
????
Mätt motståndet mellan noll och ledare på både vb-pump och kb-pump.
På vb-pump så får jag först ett värde sedan blir det 1
På kb-pump är det ca 140 ohms motstånd
Provmätte även på en extern cirkulationspump som finns kvar sedan oljepannetiden, där får jag också ett värde och sedan blir det 1.
Kopplade loss pump för pump och körde dem via en skarvsladd direkt från ett eluttag säkrat med 6A, utan att säkringen löste ut.
Värmepumpen löser ut en intern T5A säkring vid start, därför denna felsökning.
????
Det enklaste sättet för dig att kolla om moterna hela är nog att köra dem som du gjort via ett vägguttag om det är 230v motorer vi pratar om. Men! du bör samtidigt mäta strömmen på motorn för att kontrollera att den drar mindre än märkströmmen. Märkströmmen bör du hitta på motorns dataskylt. drar motorn mer ström är det sannolikt fel på den.
Per72, det är iallafall ngt som sitter i en hållare på ett kort och ser ut som en säkring, keramik, märkt T5A, 250V
Den var trasig, fick tag i sådana med samma märkning men i glas, då flyger glaset all världens väg när jag slår på värmepumpen. Ja egentligen inte med en gång utan det tar ju en stund efter att man slagit på strömmen, dfen brukar ta ca 5 min på sig innan den går igång. Därför satte jag om den till elpannedrift, men så fort jag slår på då så ryker säkringen, eller är det ngt annat som ska vara i hållaren?
Den var trasig, fick tag i sådana med samma märkning men i glas, då flyger glaset all världens väg när jag slår på värmepumpen. Ja egentligen inte med en gång utan det tar ju en stund efter att man slagit på strömmen, dfen brukar ta ca 5 min på sig innan den går igång. Därför satte jag om den till elpannedrift, men så fort jag slår på då så ryker säkringen, eller är det ngt annat som ska vara i hållaren?
Förmodligen en sk glasrörssäkring som också finns i keramiskt utförande för att få lite bättre trög-egenskaper. Jag gissar att din pumps startström blivit betydligt högre exvis pga att den börjat kärva eller det sitter nåt i den och därför blåser den glasrörssäkringen som är mycket snabbare på att lösa ut vid överlast än en vanlig diazed eller dvärgbrytare.
Oftast på 1-fas motorer sitter det en kondensator som bestämmer riktningen(höger,vänster) på motorn, dom är lite kluriga att mäta på, så riv isär motorn, och mät på lindingarna, brukar sitta övertemp skydd i dom, som är koppla i serie med inkommande fas o ena lindningen, men eftersom säkringen går så verkar det ju gå tungt i den. luktar det konstigt om den?, har du luftat av den? (sitter det inte en stor skruv i mitten på bakdelen?)
/Jonas
/Jonas
Klicka här för att svara