Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hej!

Vi ska flytta in i vårt första hus om ca 1 vecka och jag har fått för mig att man som köpare måste ta över säljarens alla abonnemang, t ex el. Stämmer detta, eller har jag fått det om bakfoten?

/Elin

Nej, elen får du ordna med själv. Gör du ingenting får du något slags (dyrt) tillsvidareavtal hos nätägaren.
Rekommenderar Jämtkraft.

Du har fått problem med bakfoten som väl är. Det enda man brukar ta över vid en dylik affär är bottenlån om de är fördelaktiga, samt sophämtningen, i övrigt är det bara att börja ragga priser.
Lycka till i nya huset!

haddirajan skrev:
Du har fått problem med bakfoten som väl är. Det enda man brukar ta över vid en dylik affär är bottenlån om de är fördelaktiga, samt sophämtningen, i övrigt är det bara att börja ragga priser.
Lycka till i nya huset!
Den dag man kan påverka sitt sophämteri ska jag köpen en pava riktigt dyr champange och fira med!!

Fotografen skrev:
Den dag man kan påverka sitt sophämteri ska jag köpen en pava riktigt dyr champange och fira med!!
Skaffa kompost.

Skål!

Om kommuen har fastpris så hjälper det dåligt :). Väldigt få kommuner som tillåter att man säger upp hämtningen

Inga, skulle jag vilja påstå.

Som det är nu är jag låst till en kärlstorlek och hämtning varannan vecka, luktar inte precis damparfym på sommarn. Skulle även vilja ha en tunna för glas så man slapp åka extra med skramlet.

Vart visst lite OT, inte mycke el detta...

Sen får man inte missa det omvända; att som säljare säga upp eller flytta alla sina abonnemang. Jag förutsatte tex att sotaren förstod att det var husägaren som stod för sotningen, men det gör han inte. När jag flyttat från huset till en lägenhet så letade de upp min nya adress och skickade sotarräkningen till mig, för sotning utförd i huset jag inte längre ägde.

Du behöver inte överta hans elabonemang, men det kan ju vara fördelaktigt. Vi gjorde det för han hade ett bra aval samt att abonemanget är bundet till fastigheten så han fick inte ta det med sig då han flyttade.

Vissa kommuner har nu infört vägning av sopor för att få folk att sortera bättre, dvs kompostera eller som hos oss, där man kan lämna matavfall i speciella påsar gjorda av majs för central kompostering.
Därmed kan man ha mindre kärl vilket ska accepteras av sophämtaren.

Nu blev det lite OT, men Göteborgs kommun godkänner 4-veckorshämtning om man komposterar och fyller i en blankett för dispens.

Det finns till och med lite mer att välja på i Göteborg.
- 1,2 eller 4 veckors tömning.
- Stor eller liten sopbehållare
- Kompost eller inte kompost.

Allt detta påverkar vilket pris du betalar.

Själv har jag 2 veckors tömning och kompost.

Nu tycker jag det har varit väl OT ett tag.

Stänger tråden.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.