27 050 läst ·
12 svar
27k läst
12 svar
VP-rör eller flexslang i mark?
Fick en liten uppenbarelse idag då fjärrvärmediket på gatan är färdiggrävt och väntar på deras rörinstallationer. Insåg hur enkelt det vore att lägga ner någon typ av kanalisation mellan mitt hus och mina föräldrars en bit ner på gatan.
Tanken är att lägga ner en nätverkskabel (mest på skoj), men för att förenkla framtida utbyte etc så tänkte jag lägga detta i någon form av rör eller flexslang. Hur är lämpligheten på att lägga ner vanliga VP-rör eller flexislang i mark?
Tanken är att lägga ner en nätverkskabel (mest på skoj), men för att förenkla framtida utbyte etc så tänkte jag lägga detta i någon form av rör eller flexslang. Hur är lämpligheten på att lägga ner vanliga VP-rör eller flexislang i mark?
Det skulle jag inte göra, eftersom materialet i dem nog inte gillar miljön på sikt. Även om det är "svagström" Du tänker dra i dem så är ju uppgiften också att skydda kabeln.
Varför inte lägga vattenslang, alltså av modellen "hård plast" c:a 25-30 mm ? Insidan är slät, slangen kraftig, lätt att skaffa och ger bra motstånd mot miljöpåverkan. Klarar t.o.m. lättare spadhugg. Dessutom lite större diameter så det är lättare att efterdra kabel.
Varför inte lägga vattenslang, alltså av modellen "hård plast" c:a 25-30 mm ? Insidan är slät, slangen kraftig, lätt att skaffa och ger bra motstånd mot miljöpåverkan. Klarar t.o.m. lättare spadhugg. Dessutom lite större diameter så det är lättare att efterdra kabel.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Är det längre än 90m?
1. Vems mark är det? du får inte lägga din förbindelse på annans mark eller servitut utan överenskommelse. Lite tråkigt men tyvärr.
2. Skaffa nätverkskabel för utomhusbruk för detta ändamål.
3. 100 meter är max för vanlig tp kabel enligt spec. Fiber eller koax går längre men max 10Mbit på koax
2. Skaffa nätverkskabel för utomhusbruk för detta ändamål.
3. 100 meter är max för vanlig tp kabel enligt spec. Fiber eller koax går längre men max 10Mbit på koax
1) Passerar två tomter på vägen. Dock sker detta på remsan mellan resp tomt och gatan så marken tillhör förmodligen kommunen. Någon form av enklare tillstånd har jag tänkt efterfråga så att allt är grönt - kan dock inte tro att det bör finnas någon anledning att neka.mats_o skrev:
2) Givetvis
3) Bör på gnällen klara 100 meter, men har räknat med att det bör gå att överskrida med någon procent om det krävs. Syftet är mest att förbereda med någon form av kanalisation i första skedet och samtidigt lägga i en nätverkskabel som i värsta fall får fungera som dragsnöre för något rejälare.
Har begjort pris från energibolaget på fiberanslutning av mitt hus till stadsnätet. Smidigt att bara köpa ett VLAN därifrån till kontoret och nyttja all kapacitet som jag sitter på där
Klicka här för att svara