Satt förra veckan och lekte lite med ett spänningsaggregat nere i källaren och märkte då att det kittlade lite när jag tog på höljet. Tänkte inte så mycket på det utan antog att det var trasigt. Men tidigare idag så råkade jag ut för samma sak fast med datorn. Eftersom den är ganska ny så har jag svårt att tro den skulle vara trasig så jag hämtade en batteriladdare. Samma där. Kittlar sådär lagom skönt när man tar på höljet. Uttaget är ojordat. Har även upplevt att det kittlar även när man står i duschen och tar på på blandaren. Vad är fel??? Nu är datorn ansluten till ett nyinstallerat jordat uttag i tvättstugan och problemet är borta.

Hur kommer det sig att du har ett ojordat uttag i ett utrymme med ledande golv?

I många apparater (typsikt för datorer) finns det ett avstöningsfilter som kopplar en svag växelström (någon tiondels milliA) till jord, dvs höljet. Tanken är att den skall stå i kontakt med riktig jord via det skyddsjordade uttaget. I ditt fall så leds då strömmen istället via dig till golvert som är jord i din källare,

hus med källare är ofta äldre, har det alltid varit lag med jordade uttag i källare?

när jag tänker på det så är alla mina gamla uttag från -45 i källaren jordade...

Jag är ganska säker på att källaruttag alltid varit jordade, så det låter som ett hempul.

I källaren i mitt hus (byggt -67) är källaren mer "inredd" i ena halvan. Där sitter det vanliga ojordade vägguttag sedan huset byggdes, i övriga källaren sitter det jordade. De jordade sitter på typ en meters höjd, de ojordade nere vid golvet.

Det beror på vilka golv och väggar man har i sin källare, golv av betong och jord har åtminstone dom senaste 70-80 åren "krävt" jordade uttag med undantag av dom ojordade uttag som man satte och skyltade - Endast för sladdlampa -.

all elektronik bör anslutas till jordade uttag, speciellt om dom har emc-filter.
på jobbet (saab) så va det en som fått en stöt när han tog i karossen på bilen som hade batteriladdare inkopplad.

strömmen till uttaget tas ifrån en skena, där jorden inte kommit i kontakt, alltså hade det blivit ett ojordat uttag.
vi gjorde ett test och tog bort jorden och mätte strömmen, 70V, så datorer e bra att ha i jordade uttag! gärna om dom står nära typ vattenburna element.

Jo, det är hemmapul. Originaluttagen är jordade. Huset byggt -41. Det är i de inredda rummen som det sitter ojordade. Fråga mig inte varför man byter från jordat till ojordat. Har hört av grannarna att han var fruktansvärt snål. Lipa när han sket. All el förutom i källaren är bytt. Jag har hittat vanlig fk som gubben har skarvat. Allt för att minska spillet.

Provade att koppla in en fläkt som definitivt inte har störningsfilter och det kittlar forfarande...

Om det är i en inredd del av källaren så kan det ha varit OK när det gjordes, beror på vad det är för golv. I lite äldre hus där man inrett med ex. trägolv i gillestuga eller liknande så är dte ine helt ovanligt med ojordat i de utrymmena.

Det är mycket möjligt att det var OK att göra så. Men VARFÖR gör man så? Varför göra saker sämre bara för att det är lagligt? I detta fallet kan det enbart handlat om snålhet. Nåväl, all el skall bytas så småningom så han blir förlåten.

Nu vet jag inte när källaren blev inredd, men det kan ju tänkas att ojordat var "normen" i bostadsutrymme när det skedde.

På den tiden hade vi apparater som hade kontakter som inte gick att sätt i jordade uttag, exvis lampor, radioapparater, TV och sånt. Inte kul att ha jordade uttag då! ;)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.