Ja men vissa maskiner belastas väldigt lätt mycket mer än vad man tror och där fyller motorskyddet sin funktion. .
Därav min kommentar om att maskiner såsom bordscirkelsågar samt hyvlar definitivt bör ha motorskydd monterat för det går nämligen inte att övervaka dem såsom du beskrev och det beror inte på okunskap eller dylikt utan på att man helt enkelt inte kan bedöma varvtal och belastning under bearbetningens gång.

Sen är DW744 m fl extra känsliga eftersom det är 1-fas kolborstmotorer och idag har t o m DW monterat en dvärgbrytare direkt från fabrik som saknades på föregångaren och jag tror inte man skall skylla på tusentals snickare världen över rörande det problemet.

Strunt samma egentligen, jag skyddar de maskiner som jag anser behöver det och sen får andra göra som de vill.

/Kent

Jag tycker det är en billig försäkring att ansluta ett motorskydd eller två som i detta fall. Visst kan man överbelasta en motor utan att det för den sakens skull behöver vara nåt som är fel på utrustningen och det är som snickarboden säger inte alls säkert att man märker det. Två motorskydd som omfattar 2A området är inte direkt dyra att införskaffa. Helt enkelt en billig försäkring.Nu är inte jag nån svarvare men jag skulle tro att man måste vara ganska vårdlös för att lyckas överbelasta en sån. Jag har i allafall aldrig varit med om att ett motorskydd har löst ut på nån av svarvarna på jobbet. Jo..jag vet att de är utrustade med motorskydd. Är man ekonomisk av sig för stunden går det nog bra och köra utan motorskydd

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.