Hej!

Jag håller på att renovera en lägenhet och gör om hela köken plus en hall. I dagsläget är all el spikad på väggen och kopplade med gamla kopplingsdosor som dessutom är övermålade ett otal gånger. Jag behöver därför dra om all el.

Jag kommer sänka taket i kök och hall och funderar på om det är lämpligt att därför koppla all el via taket (för att slippa utanpåliggande kopplingsdosor på väggarna)

Så, är det ok att använda takdosor som kopplingsdosor för all el? Dessutom undrar jag hur man isåffall skall göra för att dra ner el till utanpåliggande vägguttag från dessa takdosor. EKK rätt genom taket spikad på väggen eller?

Mvh
/Anders

Jag använder nästan uteslutande takdosor som kopplingspunkter och bara i undantag vägg kopplingsdosor. Från takdosan lägger du rör/slang som får mynna bakom/under taklist skala upp det som behövs av KULON (EKRK) för att det ska räcka från taklisten till takdosan. Eller dra FK i röret sätt en kulodosa vid/under taklisten och gå vidare med kulo till uttag, brytare mm.
Använd INTE EKK det blir FULT, kulon kostar några kronor mer, men slutresultatet blir mycket bättre.

Tack för svaret! Precis vad jag behövde!

Tänke passa på att fråga en följdfråga. Jag behöver också dra igenom kabel till nästa rum, genom väggen och undrar om bifogad skiss är rätt sätt att jobba på?

Mvh
/Anders

• kopplatak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Helt rätt. Kör så.

OK, toppen! Bara för att vara på den säkra sidan... om jag nu väljer att fräsa in rör på väggen istället för att lägga det utanpå, då borde det väl bli som bifogad bild?

här är bilden också...

• kopplatakvag.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser riktigt ut! Ska du inte ha något mer i kopplingsdosan så är du inte tvungen att ha den, men det är inte fel. Böjen över k-dosan ser aningen skarp ut, hehe...

PowerPoint klarade inte av runda böjar... ;) Du har rätt, verkar onödigt att ha apparatdosan. Jag kommer i och för sig ha ett par vägguttag, men de kopplar jag ju via varandra så att säga...

Tack för all hjälp.

Mvh
/Anders

Ska du fälla in lägger du rör/slang hela vägen mellan takdosa och apparatdosa, kopplingsdosan använder du bara om du måste "sprida" ut strömmen till flera ställen.

A-dosan är nödvändig men k-dosan kan du skippa, antar att det var så du menade!

K-dosan i vägg kan du skippa om du inte tänker dra vidare mer från den ...
Annars helt OK.

stämmer, jag menade att k-dosan kan vara onödig. sorry.

elmont skrev:
Jag använder nästan uteslutande takdosor som kopplingspunkter och bara i undantag vägg kopplingsdosor. Från takdosan lägger du rör/slang som får mynna bakom/under taklist skala upp det som behövs av KULON (EKRK) för att det ska räcka från taklisten till takdosan. Eller dra FK i röret sätt en kulodosa vid/under taklisten och gå vidare med kulo till uttag, brytare mm.
Använd INTE EKK det blir FULT, kulon kostar några kronor mer, men slutresultatet blir mycket bättre.
Vad är det som gör att EKRK är snyggare än EKK? Hur gör man med jord-biledaren?

Sandberg skrev:
Vad är det som gör att EKRK är snyggare än EKK?
EKRK:n är styvare än EKK:n vilket gör att den är mycket lättare att klamra snyggt.

Hur gör man med jord-biledaren?
Den ansluter du lämpligtvis med jorden i båda ändar av kabeln. Biledaren isoleras med gulgrön slang den bit där den blir blottad.

phl skrev:
Den ansluter du lämpligtvis med jorden i båda ändar av kabeln. Biledaren isoleras med gulgrön slang den bit där den blir blottad.
Någon slags gul-grön krympslang då eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.